عنوان تحقیق: پیشبینی خودکارآمدی و رضایت از زندگی دانشآموزان دبیرستانی بر اساس سرمایه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 97
شرح مختصر:
سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر خودکارآمدی و رضایت از زندگی دانشآموزان تأثیر دارند اما این رابطه به ندرت مورد بررسی علمی قرار گرفته است. بر این اساس، هدف عمدهی پژوهش حاضر پیشبینی خودکارآمدی و رضایت از زندگی دانشآموزان بر اساس سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر شیراز بود که 398 نفر به عنوان نمونه تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار سنجش خودکارآمدی، مقیاس خودکارآمدی موریس، ابزار سنجش رضایت از زندگی، مقیاس رضایت از زندگی هیوبنر و همکاران و برای سنجش [سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و سرمایه اقتصادی] مقیاسها پژوهشگرساخته بود. با استفاده از روش تحلیل عاملی، روایی سازه، و با استفاده از همسانی درونی به روش آلفا کرونباخ، ضریب پایایی کلیه مقیاسها مورد محاسبه قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد کالای فرهنگی میتواند خودکارآمدی تحصیلی را به طور مثبت و معناداری پیشبینی کند. رفتارهای فرهنگی می تواند خودکارآمدی اجتماعی را به طور مثبت و معناداری پیشبینی کند و کالای فرهنگی و رفتارهای فرهنگی به طور مثبت و معنادار و اعتماد اجتماعی منفی و معنادار میتوانند خودکارآمدی عاطفی را پشبینی کنند. علاوه بر این، یافتههای پژوهش نشان داد مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و کالای فرهنگی رابطه منفی و معناداری با رضایت از زندگی دارند. نتیجهگیری اساسی پژوهش حاضر این است که والدین و مدرسهها با افزایش میزان کالای فرهنگی به عنوان بعدی از سرمایه فرهنگی، میتوانند خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان را افزایش دهند. خانوادهها و مدارس با تشویق رفتارهای فرهنگی میتوانند به خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان کمک کنند و با افزایش دسترسی دانشآموزان به کالاهای فرهنگی و تشویق آنان به انجام رفتارهای فرهنگی، میتوانند خودکارآمدی عاطفی آنان را ارتقاء بخشند. و بالاخره این که سرمایه اقتصادی نمیتواند تضمین کننده رضایت از زندگی باشد و خانوادهها و مدارس جهت ارتقای رضایت از زندگی دانشآموزان لازم است به ابعاد و جهات غیرمادی نیز توجه نمایند.
واژه های کلیدی: سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، خودکارآمدی، رضایت اززندگی
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه
1- 1-کلیات 2
1-2- بیان مساله 7
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق11
1-4- اهداف پژوهش 12
1-5- سؤالات پژوهش 13
1-6- تعریف مفهومی متغیرها13
1-6-1- خودکارآمدی 13
1-6-2- رضایت از زندگی13
1-6-3- سرمایه فرهنگی14
1-6-4- سرمایه اجتماعی14
1-6-5- سرمایه اقتصادی14
1-7- تعاریف عملیاتی متغیرها14
1-7-1- خودکارآمدی 14
1-7-2- رضایت از زندگی15
1-7-3- سرمایه فرهنگی15
1-7-4- سرمایه اجتماعی15
1-7-5- سرمایه اقتصادی16
فصل دوم : مبانی نظری و تحقیقات پیشین
2-1- مبانی نظری 18
2-1-1- مفهوم خودکارآمدی18
2-1-2- رضایت از زندگی23
2-1-3- سرمایه فرهنگی26
2-1-4- سرمایه اجتماعی32
2-2- تحقیقات پیشین 37
2-2-1- تحقیقات پیشین مربوط به خودکارآمدی و سرمایهها37
2-2-2- تحقیقات پیشین مربوط به رضایت از زندگی و سرمایهها39
فصل سوم: روشپژوهش
3-1- طرح پژوهش 42
3-1-1- جامعه آماری42
3-1-2- نمونه و روش نمونه گیری 42
3-2- ابزارهای پژوهش 43
3-2-1- مقیاس خودکارآمدی43
3-2-2- مقیاس رضایت از زندگی ( BMSLSS46
3-2-3- مقیاس سرمایه فرهنگی47
3-2-4- مقیاس سرمایه اجتماعی49
3-2-5- مقیاس سرمایه اقتصادی50
3-3- نحوه اجرای آزمون51
3-4- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات51
فصل چهارم: یافتهها
4-1- یافتههای توصیفی متغیرهای مورد پژوهش 53
4-2- یافته های مربوط به سئوالات پژوهش54
4-2-1- رابطه سرمایه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی با خودکارآمدی
و رضایت از زندگی 54
4-2-2- پیشبینی خودکارآمدی بر اساس سرمایه فرهنگی،
اجتماعی و اقتصادی 55
4-2-3- پیشبینی رضایت از زندگی بر اساس سرمایه فرهنگی،
اجتماعی و اقتصادی 58
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- بحث و بررسی یافتههای پژوهش60
5-2-کاربردهای نظری و عملی68
5-3- محدودیت های تحقیق70
5-4- پیشنهادهای تحقیق71
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 77
جدول 3-2- روایی و پایایی مقیاس خودکارآمدی موریس(200145
جدول 3-3- روایی و پایایی مقیاس رضایت از زندگی47
جدول 3-4- روایی و پایایی مقیاس سرمایه فرهنگی48
جدول 3-5- روایی و پایایی مقیاس سرمایه اجتماعی50
جدول 4-1- یافته های توصیفی متغیرهای مورد پژوهش 53
جدول 4-3- پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس سرمایههای فرهنگی،
اجتماعی واقتصادی 56
جدول 4-4- پیشبینی خودکارآمدی اجتماعی بر اساس سرمایههای فرهنگی،
اجتماعی و اقتصادی 56
جدول 4-5- پیشبینی خودکارآمدی عاطفی بر اساس سرمایههای فرهنگی،
اجتماعی و اقتصادی 57
جدول4-6- پیشبینی رضایت از زندگی بر اساس سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی 58