عنوان پایان نامه: تاثیر توسعه منابع انسانی بر مدیریت کیفیت شرکت باریچ اسانس(همراه با پرسشنامه و کار آماری)
پروژه تحقیقاتی کارشناسی رشته مدیریت-گرایش بازرگانی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 121
شرح مختصر:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر توسعه منابع انسانی بر مدیریت کیفیت کارکنان شرکت باریج اسانس می باشد.
روش این پژوهش، روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه است.دراین پژوهش جامعه ی آماری، کارکنان شرکت باریج اسانس با حدود 211 نفر پرسنل و کارمند می باشد ، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و بهره گیری از جدول مورگان 127 نفر برای انجام تحقیق به صورت تصادفی انتخاب شدهاند.
در این پژوهش از یک پرسشنامه استاندارد که دارای 20 سوال می باشد ، استفاده کرده ایم . همچنین در این پژوهش ضمن ارائه جداول و نمودارها در آمار استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده کرده ایم که ضمن تعیین وجود یا عدم رابطه بین متغیرها، شدت رابطه را نیز نشان میدهد.
تجزیه و تحلیل داده ها با کمک آمار توصیفی و تحلیل واریانس انجام شد. روش تحلیل آماری در این پژوهش شامل ضریب همبستگی که تمام آن توسط نرم افزار SPSS صورت پذیرفته است.
فهرست مطالب
فصل اول: طرح تحقیق
-1-1مقدمه:2
-2-1تعریف موضوع تحقیق.. 2
1-3- اهداف تحقیق:3
1-3-1-هدف کلی:3
1-3-2-اهداف جزئی:3
-4-1اهمیت وضرورت موضوع:4
1-5- فرضیات تحقیق.. 4
1-6- متغیر های تحقیق.. 5
1-6-1- متغیر مستقل.. 5
1-6-2- متغیر وابسته. 5
1-7- محدودیتهای پژوهش.... 5
1-8- روش تحقیق.. 5
1-9- جامعه ی آماری و حجم نمونه. 5
1-10- ابزار جمع آوری اطلاعات... 5
1-11- روشهای تجزیه و تحلیل آماری... 6
1-12- قلمرو تحقیق.. 6
1-12-1- قلمرو موضوعی.. 6
1-12-2- قلمرو مکانی.. 6
1-12-3- قلمرو زمانی.. 6
-13-1تعریف مفاهیم و اصطلاحات:6
فصل دوم: ادبیات تحقیق
-1-2مقدمه:8
-2-2مفهوم مدیریت کیفیت:8
-1-2-2رضایتمندی مشتری:9
-2-2-2تعهد ورهبری مدیریت ارشد:10
-3-2-2برنامه های ارتقاء شایستگی های کارکنان:10
-4-2-2مشارکت کارکنان.. 10
-5-2-2توانمندسازی کارکنان.. 11
-6-2-2کار گروهی.. 11
-7-2-2آموزش وتوسعه منابع انسانی.. 12
-8-2-2مشتری مداری:12
-3-2اصول مدیریت کیفیت:13
-4-2فعالیتهای مدیریت کیفیت:17
2-5- مبانی مدیریت کیفیت:18
-6-2مفهوم برنامه ریزی منابع انسانی:18
2-7- متغیرهای داخلی یا سازمانی اثرگذار بر کارکرد برنامه ریزی منابع انسانی:19
2-8- متغیرهای خارجی اثرگذار بر کارکرد برنامه ریزی منابع انسانی:20
2-9-رویکردهای برنامه ریزی منابع انسانی:21
2-10- پیش بینی موجودی منابع انسانی:21
2-11- پیش بینی عرضه درونی منابع انسانی:21
2-12-پیش بینی عرضه بیرونی نیروی کار:22
2-13- الزامات اثربخشی برنامه ریزی منابع انسانی:24
2-14- مدیریت منابع انسانى و عملکرد مدیر پرسنل:26
2-15- اهداف مدیریت منابع انسانى:27
2-16- سطوح تجزیه و تحلیل در توسعه ی منابع انسانی:27
2- 17- مدلهای توسعه منابع انسانی:28
2-17-1- مدلهای عقلایی توسعه ی منابع انسانی:29
2-17-2- مدلهای طبیعی توسعه ی منابع انسانی:29
2-17-3- توسعه ی منابع انسانی براساس نقاط مرجع استراتژیک:30
2-17-4- رویکرد باز و بسته به توسعه ی منابع انسانی:30
2-17-5- توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از نیاز:31
2-17-6- توسعه ی منابع انسانی مشتق شده ازفرصت:32
2-17-7- توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از قابلیتها:32
2-17-8- مدل I-A توسعه ی منابع انسانی :. 32
2-18- هویت بخشی.. 33
2-19- هم آهنگ سازی... 33
2-20- موفقیت.... 33
2-21- انطباق.. 34
2-22- وظایف مدیریت منابع انسانى در مدیریت کیفیت:34
2-22-1- برنامه ریزى نیروى انسانى، کارمندیابى و گزینش:35
2-22-2- آموزش و توسعه نیروى انسانى.. 35
2-22-3- نظام جبران خدمات و انگیزه. 36
2-22-4- نظام ارزیابى عملکرد. 36
2-22-5- پرورش زندگى شغلى.. 36
2-22-6- ایمنى و سلامتى روانى و جسمى.. 36
2-22-7- بهبود ارتباطات منابع انسانى.. 37
2-22-8- تحقیقات منابع انسانى.. 37
2-23- اهمیت دانش مدیریت منابع انسانى بر مدیریت کیفیت:38
2-24- عوامل محیطى مؤثر بر مدیریت منابع انسانى:39
2-24-1- عوامل محیطى برون سازمانى.. 39
2-24-2- عوامل محیطى درون سازمانى.. 40
2-25- مدل مدیریت کیفیت :41
2-26- مفاهیم بنیادی:42
2-27- تعالی چیست ؟. 43
2-28- جوایز کیفیت و مدیریت کیفیت جامع.. 43
2-29- تعالی سازمانی چیست ؟. 43
2-30- لازمه حرکت در مسیر تعالی و سرآمدی... 43
2-31- ارزش ها و مفاهیم بنیادی:44
2-32- اصول پایه کیفیت:44
2-33- روشهای خود ارزیابی در مدل مدیریت کیفیت:46
2-34- ماموریت مدیریت کیفیت چیست؟. 46
2-35- اثر بخشی آموزش کارکنان سازمان به عنوان یک ضرورت اساسی.. 48
2-36- آموزش ضمن خدمت.... 48
2-37- دلایل نیاز به آموزش کارکنان.. 49
2-38- مقاصد آموزش ضمن خدمت.... 49
2-39- مشارکت کارکنان در سازمان در بهبود کیفیت محصول.. 51
2-40-پیش شرطهای لازم برای مشارکت کارکنان.. 51
2-41- فوائد مشارکت کارکنان.. 52
2-42- گروههای مشارکت کارکنان و تیمهای کاری... 52
2-43- انواع تیم های کاری... 53
2-44- اخلاق کارکنان و سنجش اخلاق در بین آنان.. 53
2-45- ضرورت اخلاق اداری :53
2-46-اصول اخلاق اداری :53
2-47- عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان.. 54
2-48- اهمیت و ضرورت بحث های اخلاقی:55
2-49- اهمیت اخلاق در روایات اسلامی.. 55
2-50- معانی و کاربردهای اخلاق.. 55
2-51- فاکتورهای سطح میانی اثر گذار بر رفتار اخلاقی.. 56
2-52- فاکتورهای سطح خرد اثر گذار بر رفتار اخلاقی.. 57
2-53- نظام تشویق و پاداش.... 58
2-54- خلاقیت وابتکاربرای تشویق کارکنان.. 59
2-55- ویژگیهای مدیریت تقدیر سازمانی.. 59
2-56- نارساییهای شیوههای قدردانی مرسوم. 60
2-57- معیارهای شیوههای نوین قدردانی.. 62
2-58- نگرش اسلامی نسبت به جایگاه مدیریتی و ارزشی و تربیتی تشویق و تنبیه. 62
2-59- مزایای مدیریت تقدیر بر مدیریت تنبیه. 63
2-60-پیشینه پژوهش.... 64
2-60-1-تحقیقات داخلی:64
2-60-2-تحقیقات خارجی:65
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 مقدمه. 67
3-2 انواع روش تحقیق.. 67
3-3 جامعه ی آماری و حجم نمونه. 67
3-4 ابزار جمع آوری اطلاعات... 68
3-5 سنجش روایی (اعتماد) و پایایی (اعتبار) شاخصها68
3-6 روشهای تجزیه و تحلیل آماری... 69
فصل چهارم تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1- مقدمه. 71
4-2- توصیف داده ها71
4-2-1- سن:72
4-2-2- تحصیلات:72
4-2-3- سابقه کار:73
4-3- فرضیه های پژوهش و تحلیل داده ها74
4-4- نتایج توصیفی:74
4-5- ارزیابی سطح توانمند سازی کارکنان توسط شرکت.... 87
4-6- سطح ارزیابی عملکرد کارکنان توسط شرکت.... 88
4-7- ارزیابی سطح ارتباطات سازمان.. 88
4-8- ارزیابی سطح تمرکز بر مشتری... 89
4-9- ارزیابی سطح توجه شرکت به مدیریت کیفیت.... 90
4-10- نتایج استنباطی.. 91
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5 خلاصه موضوع و روش ها94
2-5 یافته های تحقیق.. 94
3-5 پیشنهادهای کاربردی... 95
4-5 پیشنهادهایی جهت تحقیقات آتی.. 95
ضمائم.. 96
پرسشنامه. 96
جداول Spss: خروجی برنامه. 97
منابع و مآخذ:107
الف) منابع فارسی.. 107
ب) منابع لاتین.. 108
فهرست اشکال
شکل 2-1- مدلعقلاییتوسعهمنابعانسانی.. 29
شکل 2-2- مدل طبیعی توسعه منابع انسانی.. 29
شکل 2-3- رویکرد های مختلف به توسعه منابع انسانی.. 31
فهرست جداول
جدول 2-1: استراتژی های منابع انسانی.. 30
جدول4-1: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب جنسیت.... 71
جدول4-2: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب سن.. 72
جدول4-3: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب تحصیلات... 72
جدول4-4: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب سابقه کار. 73
جدول 4-5 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 1. 74
جدول 4-6 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 2. 75
جدول 4-7 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 3. 75
جدول 4-8 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 4. 76
جدول 4-9 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 5. 76
جدول 4-10 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 6. 77
جدول 4-11 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 7. 78
جدول 4-12 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 8. 78
جدول 4-13 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 9. 79
جدول 4-14 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 10. 80
جدول 4-15 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 11. 80
جدول 4-16 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 12. 81
جدول 4-17 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 13. 82
جدول 4-18 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 14. 82
جدول 4-19 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 15. 83
جدول 4-20 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 16. 84
جدول 4-21 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 17. 84
جدول 4-22 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه18. 85
جدول 4-23 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 19. 86
جدول 4-24 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 20. 86
جدول4-25: ارزیابی سطح توانمندسازی کارکنان توسط شرکت.... 87
جدول4-26: سطح ارزیابی عملکرد کارکنان توسط شرکت.... 88
جدول4-27: ارزیابی سطح ارتباطات سازمانی.. 88
جدول4-28: ارزیابی سطح تمرکز بر مشتری... 89
جدول4-29: ارزیابی سطح توجه شرکت به مدیریت کیفیت.... 90
جدول4-31: خلاصه داده های ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه اول پژوهش.... 91
جدول4-32: خلاصه داده های ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه دوم پژوهش.... 91
جدول4-33: خلاصه داده های ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه سوم پژوهش.... 92
فهرست نمودارها
نمودار4-1: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب جنسیت.... 71
نمودار4-2: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب سن.. 72
نمودار4-3: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب تحصیلات... 73
نمودار4-4: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب سابقه کار. 73
نمودار 4-5 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 1. 74
نمودار 4-6 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 2. 75
نمودار 4-7 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 3. 75
نمودار 4-8 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 4. 76
نمودار 4-9 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 5. 77
نمودار 4-10 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 6. 77
نمودار 4-11 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 7. 78
نمودار4-12 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 8. 79
نمودار4-13 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 9. 79
نمودار 4-14 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 10. 80
نمودار 4-15 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 11. 81
نمودار 4-16 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 12. 81
نمودار 4-17 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 13. 82
نمودار 4-18 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 14. 83
نمودار 4-19 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 15. 83
نمودار 4-20 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 16. 84
نمودار 4-21 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 17. 85
نمودار 4-22 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 18. 85
نمودار 4-23 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 19. 86
نمودار 4-24 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 20.. 87
نمودار4-25: ارزیابی سطح توانمندسازی کارکنان توسط شرکت.... 87
نمودار4-26: سطح ارزیابی عملکرد کارکنان توسط شرکت.... 88
نمودار4-27: ارزیابی سطح ارتباطات سازمانی.. 89
نمودار4-28: ارزیابی سطح تمرکز بر مشتری... 89
نمودار4-29: ارزیابی سطح توجه شرکت به مدیریت کیفیت.... 90