پایان نامه ارشد ارزیابی میزان عملکرد دانش آموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدایی شهر امیرآباد در حیطه های محتوایی ریاضیات

چکیده
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی میزان عملکرد دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در حیطه های
محتوایی ریاضیات (اعداد، هندسه ، نمایش داده ها) برمبنای معیار های بین المللی تیمز 2007 بوده
است. بدین منظور به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی ازبین 344 دانش آموز دختر وپسر پایه
چهارم مدارس شهر امیرآباد ر،تعداد 180 نفر ( 90 نفر دختر و 90 نفر پسر) انتخاب شد.وسئوالات
ریاضی پایه چهارم آزمون تیمز 2007 انتخاب وبه همه دانش آموزان داده شد پس از تصحیح اوراق
،نمره هر حیطه تعیین وبا آزمون آماری تک نمونه ای تجزیه وتحلیل شدند.نتایج نشان دادند که میزان
عملکرد کل دانش آموزان در حیطه محتوایی اعداد بامیانگین( 486 )درنقطه معیاربین المللی متوسط
475 ) ودر حیطه محتوایی نمایش داده ها بامیانگین( 387 )درنقطه معیاربین المللی پایین )
( 400 )ودرحیطه محتوایی هندسه بامیانگین( 440 ) پایینتر ازنقطه معیار بین المللی متوسط( 475 )
قرارداشت.وهمچنین عملکرد دانش آموزان پسر درحیطه محتوایی اعداد با میانگین( 481 )درنقطه
معیاربین المللی متوسط( 475 )ودر حیطه محتوایی هندسه بامیانگین ( 410 )درنقطه معیار بین المللی
پایین( 400 )ودرحیطه محتوایی نمایش داده ها بامیانگین( 380 )پایینتر از نقطه معیار بین المللی
پایین( 400 ) بوده است وهمچنین عملکرد دانش آموزان دختردرحیطه محتوایی اعداد بامیانگین
492 )ودر حیطه محتوایی هندسه با میانگین ( 470 )درنقطه معیار بین المللی متوسط( 475 )ودر حیطه )
محتوایی نمایش داده ها با میانگین( 394 )در نقطه معیار بین المللی پایین( 400 )قرار داشت.

مقدمه
در این پژوهش به بررسی میزان عملکرد دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر امیرآباد در حیطه
های محتوایی ریاضیات بر مبنای معیارهای بین المللی تیمز 2007 پرداخته شده است تا معلوم شود که
میانگین دانش آموزان در حیطه های محتوایی ریاضیات در کدام سطح ازمعیار های بین المللی
(پیشرفته،بالا،متوسط،پایین) قرار دارد .از آنجا که در مطالعات بین المللی تیمز، میانگین دانش آموزان
پایه چهارم ایران به نقاط معیار پیشرفته وبالا نمی رسد و درسطح متوسط وپایین قرار دارد ضرورت
دارد تا با بررسی عملکرد آنها در هر حیطه وکشف نقاط ضعف و قوت آنها وهمچنین مقایسه
عملکرد آنها با دیگر کشورها ،گامی درجهت حل مشکلات درسی وآموزشی دانش آموزان برداشت .

اهداف تحقیق: -1
هدف کلی: ارزیابی میزان عملکرد دانش آموزان دختر وپسرپایه چهارم ابتدایی شهر امیرآباد درحیطه های محتوایی ریاضیات برپایه معیارهای بین المللی تیمز 2007

هدفهای ویژه:
1. ارزیابی میزان عملکرد دانش آموزان دختر وپسرپایه چهارم ابتدایی شهر امیرآباد در حیطه های
محتوایی ریاضیات برپایه معیار بین المللی پیشرفته(میانگین 625 ) تیمز 2007
2. ارزیابی میزان عملکرد دانش آموزان دختر وپسرپایه چهارم ابتدایی شهر امیرآباد در حیطه های
محتوایی ریاضیات برپایه معیار بین المللی بالا(میانگین 550 ) تیمز 2007
3. ارزیابی میزان عملکرد دانش آموزان دختر وپسرپایه چهارم ابتدایی شهر امیرآباد در حیطه های
محتوایی ریاضیات برپایه معیار بین المللی متوسط(میانگین 475 ) تیمز 2007
4. ارزیابی میزان عملکرد دانش آموزان دختر وپسرپایه چهارم ابتدایی شهر امیرآباد در حیطه های
محتوایی ریاضیات برپایه معیار بین المللی پایین(میانگین 400 ) تیمز 2007

.فرضیه های تحقیق: 
1. میزان عملکرد دانش آموزان دختر وپسر پایه چهارم ابتدایی شهر امیر آباد در حیطه های محتوایی
ریاضیات(اعداد،هندسه،نمایش داده ها)بامعیار بین المللی پیشرفته(میانگین 625 )تیمز 2007 متفاوت
است.
2. میزان عملکرد دانش آموزان دختر وپسر پایه چهارم ابتدایی شهر امیر آباد در حیطه های محتوایی
ریاضیات(اعداد،هندسه،نمایش داده ها)بامعیار بین المللی بالا(میانگین 550 )تیمز 2007 متفاوت است.
3. میزان عملکرد دانش آموزان دختر وپسر پایه چهارم ابتدایی شهر امیر آباد در حیطه های محتوایی
ریاضیات(اعداد،هندسه،نمایش داده ها)بامعیار بین المللی متوسط(میانگین 475 )تیمز 2007 متفاوت
است.
4. میزان عملکرد دانش آموزان دختر وپسر پایه چهارم ابتدایی شهر امیر آباد در حیطه های محتوایی
ریاضیات(اعداد،هندسه،نمایش داده ها)بامعیار بین المللی پایین(میانگین 400 )تیمز 2007 متفاوت
است.

 

تعداد صفحات 148 pdf

 

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
1.فصل اول –کلیات تحقیق ...................................................................................... 2
1.1 .مقدمه ............................................................................................................................ 3
2-1 .بیان مسئله...................................................................................................................... 4
3-1 . اهمیت وضرورت پژوهش.......................................................................................... 5
4-1 . اهداف تحقیق............................................................................................................. .. 9
5-1 . فرضیه های تحقیق ....................................................................................................... 10
6-1 . تعریف مفاهیم واصطلاحات......................................................................................... 10
-2 فصل دوم- مبانی نظری وپیشینه تحقیق.......................................................................... 12
1-2 . مقدمه............................................................................................................................. 13
2-2 . تاریخچه ریاضیات......................................................................................................... 13
3-2 . سابقه ارزشیابی در آموزش و پرورش ایران................................................................... 16
4-2 . تعاریف ارزشیابی........................................................................................................... 17
5-2 . انواع ارزشیابی های آموزشی با توجه به ملاک مورد استفاده ...................................... 20
6-2 . شباهت وتفاوت پژوهش و ارزیابی آموزشی ............................................................... 21
7-2 . ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.......................................................................................... 23
8-2 . اندازه گیری.................................................................................................................... 24
9-2 . تشابه و تفاوت اندازه گیری و ارزیابی آموزشی ............................................................ 24
10-2 .تعریف آزمون................................................................................................................ 25
11-2 . انواع آزمونها با توجه به ویژگیهای مورد اندازه گیری................................................. 26
12-2 . انواع آزمونها با توجه به ویژگیهای مورد اندازه گیری................................................... 26
13-2 . انواع آزمونهای تشریحی............................................................................................... 27
14-2 . انواع آزمونهای عینی..................................................................................................... 28
15-2 .آزمونهای عملکردی....................................................................................................... 28
16-2 .پیشینه ریاضیات............................................................................................................. 28
17-2 . آراء برخی متفکران در طول قرون در باب ریاضیات.................................................... 29
18-2 . عوامل موثر در یادگیری وپیشرفت ریاضیات............................................................... 31
19-2 .توانایی حل مسئله در ریاضیات..................................................................................... 33
1-19-2 . عوامل مؤثر در فرایند حل مسئله............................................................................. 39
20-2 .آموزش ریاضیات........................................................................................................... 40
21-2 . اهمیت آموزش مساله های کلامی در ریاضیات............................................................ 44
22-2 .آموزش ریاضیات به کمک رایانه.................................................................................... 47
23-2 . رویکرد سازنده گرایی در آموزش ریاضیات................................................................. 49
24-2 .نقش خانواده در آموزش ریاضیات................................................................................... 50
25-2 .ناتوانی یادگیری ریاضی..................................................................................................... 52
26-2 . نقش توجه در ناتوانی یادگیری ریاضیات........................................................................ 56
27-2 .ترس یا اضطراب از ریاضی................................................................................................ 58
1-27-2 .عوامل موثر در ترس یا اضطراب از ریاضی................................................................... 59
28-2 . نقش جنسیت دریادگیری ریاضیات.................................................................................. 63
29-2 . حیطه های محتوایی ریاضیات(چهارم ابتدایی).................................................................. 65
1-29-2 .تعریف محتوا................................................................................................................. 64
2-29-2 . انتخاب محتوا................................................................................................................ 65
3-29-2 . دیدگاههای اساسی در انتخاب محتوا............................................................................ 66
4-29-2 . حیطه محتوایی اعداد...................................................................................................... 68
5-29-2 . حیطه محتوایی هندسه................................................................................................... 71
6-29-2 . حیطه محتوایی نمایش داده ها....................................................................................... 73
30-2 .مطالعات بین المللی تیمز.................................................................................................... 73
31-2 . اهمیت حضورایران در مطالعات بین المللی...................................................................... 75
32-2 . چگونگی محاسبه اعتبار وپایایی سئوالهای تیمز................................................................. 76
33-2 . چگونگی مشارکت کشورهای شرکت کننده درتهیه سوالهای تیمز 2007
34-2 . توصیف نقاط معیار بین المللی در ریاضیات پایه چهارم تیمز 2007
35-2 . تحقیقات داخلی وخارجی دررابطه با موضوع تحقیق................................................ 80
36-2 . نحوه دست یابی دانش آموزان ایران به نقاط معیار بین المللی .................................. 81
37-2 .میانگین عملکرد دانش آموزان ایران در حیطه های محتوایی ریاضیات ....................... 83
38-2 .جایگاه ایران در تیمز 2007
39-2 . برخی ازنتایج منتشر شده مطالعات تیمز دررابطه باموضوع تحقیق................................. 85
3. فصل سوم-روش تحقیق..................................................................................................... 87
1-3 . روش تحقیق..................................................................................................................... 88
2-3 . جامعه تحقیق..................................................................................................................... 88
3-3 . روش تعین حجم نمونه و روش نمونه گیری ................................................................ 88
4-3 . ابزار اندازه گیری................................................................................................................ 89
5-3 . روش اجرا.......................................................................................................................... 90
6-3 .روش تجزیه وتحلیل آماری................................................................................................. 90
4. فصل چهارم –یافته های تحقیق ........................................................................................ 91
1-4 . مقدمه..................................................................................................................... ............ 92
2-4 . ارائه تحلیل توصیفی متغیرها................................................................................ ............. 93
3-4 .آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای بررسی پیش فرض نرمال بودن....................... .......... 94
5. فصل پنجم –بحث ونتیجه گیری.......................................................................................... 106
1-5 .خلاصه ی تحقیق........................................................................................................ ...... 107
2-5 .بحث ونتیجه گیری............................................................................................................. 109
3-5 . پیشنهادات.......................................................................................................................... 110
4-5 . محدودیت ها..................................................................................................................... 111
 پیوست 1
پیوست 2
منابع........................................................................................................................................... 122
الف)منابع فارسی...................................................................................................................... 122
ب)منابع لاتین...........................................................................................................................


خرید و دانلود پایان نامه ارشد ارزیابی میزان عملکرد دانش آموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدایی شهر امیرآباد در حیطه های محتوایی ریاضیات

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.