مطالعه اخلاق حرفه ای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه

عنوان تحقیق: مطالعه اخلاق حرفه ­ای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 157

شرح مختصر:

هدف پژوهش حاضر بررسی مطالعه اخلاق حرفه­ای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه می­باشد. این پژوهش در پارادایم کیفی و با استفاده از مدل غالب- کم غالب انجام گرفت. در این مدل از ترکیب دو روش کمی و کیفی استفاده شده است. گردآوری داده­ها در بخش کیفی، به روش مصاحبه نیمه عمیق صورت گرفت که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه هدفمند انتخاب شدند. جمع­آوری داده­ها در بخش کم غالب یعنی بخش کمی نیز با استفاده از مقیاس محقق­ساخته اخلاق حرفه­ای مشاوران که بر اساس مبانی نظری موجود در زمینه اخلاق حرفه­ای و نیز اساس­نامه سازمان نظام روان­شناسی ساخته شد، در جامعه آماری مشاوران مدارس مقطع متوسطه انجام گرفته است که گویه­های مقیاس اخلاق حرفه­ای مشاوران شامل چهار گویه است، رازداری، عدم آسیب­رسانی، صداقت، برقراری مساوات. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در بخش کیفی از شیوه تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی از تحلیل واریانس اندازه­گیری­های مکرر، آزمون تی­تست برای گروه­های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.

نتایج پژوهش نشان داد که مشاوران جذب دانش­آموز، جلب اعتماد او، توجه به شرایط مراجع، برقراری ارتباط کلامی، واقع­نگری، توجه به نیاز مراجع، خلق نیکو، سرزنش نکردن، صداقت، انگیزه­بخشی، عدم قضاوت ارزشی، ارائه پیامدهای مثبت و مطلوب، القای توانایی­های شخصیتی به فرد، عدم سوء استفاده از مراجع و تعهد، برقراری ارتباط غیرکلامی و داشتن فضای خصوصی را از جمله نکات و مواردی می­دانند که در رابطه با دانش­آموزان باید رعایت شود. آنان برقراری مساوات، اولویت­بندی مراجعان بر اساس مشکل، ارائه خدمات مدبرانه (تشخیص افراد دارای مشکل در مدارس از طرف مشاور) به دانش­آموز را در اولویت قرار داده­اند. همچنین رازداری را یکی از مهم­ترین اصول اخلاق حرفه­ای عنوان کردند و ضرورت در اختیار قرار دادن اطلاعات دانش­آموز به گروه­های دیگر تنها در دو حالت (خودکشی و دیگرکشی) مجاز دانستند. ایشان میزان پایبندی مشاوران به اصول اخلاق حرفه­ای را مثبت قلمداد کرده و معتقدند موانع رعایت این اصول عبارتند از: مجهول ماندن نقش مشاور، بی­توجهی به مشاوره سازشی، عدم آگاهی از نقش مشاور. دلایل اهمیت رعایت اخلاق حرفه­ای از دیدگاه مشاوران را، اخلاق حرفه­ای پیش­نیازی برای مشاوره، رعایت نظم، اصلاح دانش­آموز، افزایش انگیزه برای مراجعه، برطرف کردن موانع، عدم قضاوت افراد غیر متخصص عنوان کردند. نتایج کمی پژوهش، با استفاده از نرم­افزار spss تحلیل شده است. که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بالاترین میانگین بعد غالب اخلاق حرفه­ای مشاوران، عدم آسیب­رسانی می­باشد. همچنین بین سن و صداقت و برقراری مساوات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر آن بین جنسیت و ابعاد اخلاق حرفه­ای، فقط در بعد صداقت تفاوت معناداری وجود دارد.

واژه­ های کلیدی : اخلاق­ حرفه­ ای- مشاوران مدارس- مقطع متوسطه

 فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه

1-1- بیان مسئله. 4

1-2- اهمیّت و ضرورت پژوهش.... 7

1-3- اهداف پژوهش.... 11

1-3-1- اهداف بخش کیفی.. 12

1-3-2- اهداف بخش کمی.. 12

1-4- تعاریف مفهومی واژه ها و اصطلاحات... 12

1-4-1- اخلاق:12

1-4-2 - اخلاق حرفه ای.. 12

1-4-3- مشاوره13

فصل دوم: بررسی دیدگاه صاحبنظران و پیشینه پژوهش

2-1- مبانی نظری.. 16

2-1-1- مقدمه. 16

2-1-2- رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق.. 16

2-1-3- دیدگاه صاحبنظران.. 21

2-1-4- تاریخچه حرفه ای گری.. 37

2-1-5- تاریخچه اخلاق حرفهای.. 40

2-1-6- عوامل پایه ای اخلاق حرفهای.. 41

2-1-7- اخلاق حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی.. 42

2-1-8- ملاک نهایی اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام. 43

2-1-9- تاریخچه اخلاق حرفه‌ای مشاوران.. 45

2-1-10- اصول اخلاق حرفه ای مشاوران و روانشناسان.. 46

پژوهش های پیشین.. 49

2-2-1- پژوهش های داخلی.. 49

2-2-2- پژوهش های خارجی.. 53

2-3- پرسش های پژوهش.... 56

2-3-1- بخش کیفی.. 56

2-3-2- بخش کمی.. 56

فصل سوم: روش پژوهش

3-1- طرح پژوهش.... 58

3-1-1-بخش کیفی.. 58

3-2- روش اجرا:60

3-3- اعتبار‌سنجی پژوهش.... 60

3-1-2- بخش کمی.. 61

3-1-2-2- جامعه آماری.. 61

فصل چهارم: یافته های پژوهش

4-1- یافته های بخش کیفی پژوهش.... 66

4-1-1- نکات کلیدی مطرح‌شده در متن مصاحبه شماره یک.... 67

4-1-2- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دو70

4-1-3- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره سه. 73

4-1-4- نکات کلیدی در متن مصاحبه شماره چهار75

4-1-5-نکات اساسی در متن مصاحبه شماره پنج.. 78

4-1-6- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره شش.... 80

4-1-7- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره هفت... 82

4-1-8- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره هشت... 84

4-1-9- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره نه. 86

4-1-10- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دهم.. 88

4-1-11- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره یازدهم.. 89

4-1-12- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دوازدهم.. 90

4-2- مولفه های اصلی و محوری.. 92

4-2-1- مولفه های اصلی مربوط به نکات و مواردی که مشاوران باید رعایت کنند. 93

4-2-2- مولفه های اصلی مربوط به نحوه دریافت مشاوره95

4-2-3- مولفه مربوط به ضرورت در اختیار قرار دادن اطلاعات دانش آموز95

4-2-4- مولفه های اصلی مربوط به میزان پایبندی مشاوران به اصول اخلاق حرفه ای.. 95

4-2-5- مولفه های اصلی مربوط به اهمیت و لزوم رعایت اخلاق حرفه ای.. 96

4-3- تحلیل و بررسی بخش کمی پژوهش.... 98

4-3-1- ویژگیهای نمونه. 98

4-3-2- پاسخ به سوالات پژوهش.... 99

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری

5-1- مقدمه. 104

5-2- پرسش پژوهش.... 106

5-2-1- سوالات فرعی پژوهش.... 106

5-3- تحلیل بخش کمی.. 133

5-3-1- پرسش اول پژوهش.... 133

5-3-2- پرسش دوم پژوهش.... 134

5-4- جمع بندی نهایی.. 136

5-5 پیشنهادها138

5-5-1 پیشنهادهای کاربردی.. 138

5-5-2 پیشنهادهای پژوهشی.. 138

5-5-3- محدودیتهای پژوهش.... 139

منابع و مأخذ

منابع فارسی.. 140

منابع انگلیسی  149

فهرست جداول

جدول 3-1- گویه­های مقیاس اخلاق حرفه­ای با ابعاد چهارگانه62

جدول 3-2-سنجش روایی محتوایی مقیاس اخلاق حرفه­ای63

جدول 3-3-بررسی ساختار عاملی مقیاس اخلاق حرفه­ای64

جدول 4-4-ضریب پایایی مقیاس اخلاق حرفه­ای به تفکیک ابعاد64

جدول 4-1- مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر اول67

جدول 4-2- مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر دوم70

جدول 4-3- مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر سوم73

جدول 4-4- مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر چهارم75

جدول 4-5 مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر پنجم78

جدول 4-6- مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر ششم80

جدول 4-7 مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر هفتم82

جدول 4-8- مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر هشتم84

جدول 4-9- مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر نهم86

جدول 4-10- مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر دهم88

جدول 4-11- مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر یازدهم89

جدول4-12- مؤلفه‌های استخراج‌شده از متن مصاحبه نفر دوازدهم90

جدول 4-13- مؤلفه‌های اصلی نکات و مواردی که مشاوران باید رعایت کنند93

جدول 4-14- مؤلفه‌های اصلی مربوط به نحوه دریافت مشاوره95

جدول 4-15- مؤلفه‌های اصلی مربوط به میزان پایبندی مشاوران به اخلاق حرفه­ای. 95

جدول 4-16- مؤلفه‌های اصلی اهمیت و لزوم رعایت اخلاق حرفه­ای96

جدول4-17- تعریف اخلاق حرفه­ای ازنقطه‌نظر مصاحبه­شوندگان97

جدول 4-18- اطلاعات توصیفی نمونه موردبررسی98

جدول 4-19- تحلیل واریانس اندازه­گیری­های مکرر99

جدول 4-20- ضریب همبستگی بین سن و ابعاد اخلاق حرفه­ای مشاوران100

جدول 4-21-نتایج تحلیل واریانس چند متغیری تفاوت جنسیت101

جدول 4-22- نتایج تحلیل واریانس چند متغیری تفاوت تحصیلات102

 


خرید و دانلود مطالعه اخلاق حرفه ای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.