مقدمه
مسئله دین و دینداری در طول تاریخ زندگی بشر همواره به عنوان مسألهای قابل بحث و مورد توجه ، مطرح بوده و علی رغم اینکه نقش غیر قابل انکار و بسزایی در زندگی بشر داشته و دارد ولی بحث و مجادله بر سر این موضوع که آیا اصلاً دین در زندگی نقشی را ایفا میکند و یا مقولهای جدا و مستقل از سایر جنبههای زندگی میباشد ؛ همیشه نقل مجالس علما و صاحب نظران و موضوع همیشگی مجادلات فلسفی و کلامی بوده است . تاریخ نشان میدهد دینداری و اعتقاد به موجودی ماورائی از آغاز تاریخ زندگی انسان ، ذهن او را به خود مشغول کرده به طوری که انسان ، بدون خدا و بدون اعتقاد به موجودی ماورائی و دارای قدرت برتر ، وجود نداشته است لکن کیفیت بروز این اعتقاد و نمادهایش در هر زمان برحسب نوع تفکر و روش زندگی و فرهنگ و آداب مردمان آن دوران تفاوت داشته است .
تعداد صفحات 200 word
چکیده |
مقدمه ……………………………………………………………………………… 1 |
فصل اول |
رابطه روانشناسی و دین ………………………………………………………… 11 |
تعریف دین ……………………………………………………………………… 15 |
بررسی تئوریهای روانشناسانة دین …………………………………………… 21 |
ـ تئوری تحولی پیاژه ………………………………………………………… 22 |
ـ تئوری اریکسون ……………………………………………………………. 25 |
ـ آلپورت ……………………………………………………………………… 27 |
ـ یونگ ………………………………………………………………………… 30 |
ـ هیوم ………………………………………………………………………….. 35 |
ـ فروید ………………………………………………………………………… 42 |
علل گرایش به دین ……………………………………………………… 47 |
پیامدهای گرایش به دین ………………………………………………… 50 |
ـ جیمز…………………………………………………………………………… 51 |
تجربة دینی ……………………………………………………………………… 59 |
تعارض علم و دین ……………………………………………………………… 60 |
کثرتگرایی دینی ……………………………………………………………… 68 |
فصل دوم |
تعریف تجربة دینی ……………………………………………………………… 76 |
پیشینة تاریخی تجربة دینی …………………………………………………… 79 |
اقسام تجربة دینی ……………………………………………………………… 83 |
دیدگاههای مختلف در مورد انواع تجربههای دینی ………………………… 86 |
ـ تجربة دینی نوعی احساس است ………………………………………… 86 |
ـ تجربة دینی نوعی تجربة مبتنی بر ادراک حسی است ………………… 95 |
ـ تجربة دینی ارائه نوعی تبیین مافوق طبیعی است ……………………… 98 |
نمونههای تجربة دینی ………………………………………………………… 104 |
آیا تجربههای دینی هستة مشترکی دارند …………………………………… 118 |
تجربههای عرفانی ……………………………………………………………… 120 |
ـ آیا تجارب عرفانی معرفتزا است ……………………………………… 131 |
آیا تجربة دینی میتواند اعتقاد دینی را توجیه کند ………………………… 135 |
فصل سوم |
نگاهی نقادانه به موضوع ……………………………………………………… 149 |
ـ تقدم شرک بر یکتا پرستی………………………………………………… 164 |
ـ موهوم پنداری باورهای دینی …………………………………………… 165 |
ـ گناه نخستین………………………………………………………………… 166 |
ـ خدای پدرگونه …………………………………………………………… 167 |
ـ مفهوم جنسیت …………………………………………………………… 168 |
ـ تعمیم ناروا ………………………………………………………………… 170 |
فهرست منابع و مآخذ (فارسی) …………………………………………… 180 |
فهرست منابع و مآخذ (انگلیسی) ………………………………………… 184 |
چکیده انگلیسی………………………………………………………………… 185 |