عنوان پایان نامه: بررسی تاثیر عوامل فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان( همراه با پرسشنامه و کار آماری)
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی رشته علوم تربیتی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 395
شرح مختصر: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی بین عوامل فرهنگی مثل خانواده ،اجتماع،دوستان و مدرسه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی90-89 بوده است. سولات تحقیق با در نظر گرفتن نمره های کلاسی و نمره های پایان ترم دانش آموزان و با توجه به ویژگی های عوامل فرهنگی(خانواده-اجتماع- دوستان و مدرسه) مورد بررسی قرار گرفت.به منظور انجام این پژوهش از بین دانش آموزان مقطع اول متوسطه به صورت تصادفی 150 دانش آموز از دبیرستان های مختلف انتخاب شدند. روش مورد استفاده در این پژوهش کمی و کیفی بوده و ابزار جمع آوری داده ها فرم های پرسشنامه بوده است تجزیه و تحلیل داده های کمی پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPS صورت گرفته است.این پرسشنامه با توجه به مولفه های خاص که داشته است به صورت یک پرسشنامه ای با 24 سوال یا گزینه در آمده است. نتایج حاصل نشان داده است که بین تاثیر عوامل فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی مثبت و معنا داری در سطح(%5p<) وجود دارد. پژوهش نشان می دهد که این متغیر ها پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد. همچنین مشخص شد که بین فضا های آموزشی مدارس کنونی ما با ویژگی های روانی نوجوانان تا حدود زیادی سازگاری و رابطه وجود دارد. اما باز هم لازم است در این رابطه اصلاحات زیادی صورت پذیرد. این متغیر ها حتی اگر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیری نداشته باشند باید به خاطر حفظ سلامت بهداشتی و امنیت روانی انان مورد توجه قرار گیرد. همچنین پژوهش حاضر این نتیجه را نیز در بر داشته است که اگر یکی از عوامل گفته شده یعنی(خانواده، اجتماع،مدرسه و دوستان) دچار هرگونه مشکلی باشند در صورتی که بقیه ی عوامل هم درست و در جای خود عمل کنند، می توانند تا حدودی باعث از بین رفتن سلامت روحی و روانی دانش آموزان شده و تا حدودی افت تحصیلی را به همراه داشته باشند.
فهرست مطالب
چکیده1
فصل اول: کلیات پژوهش1
1-1 مقدمه1
1-2 بیان مسئله3
1-3 اهمیت پژوهش7
1-4 اهداف تحقیق :9
1-4-1 هدف کلی9
1-4-2 اهداف جزئی9
1-5 سوالات پژوهش10
1-6 فرضیات پژوهش11
1-7 تعاریف عملیاتی12
1-8 تعاریف ، اصطلاحات و واژه های کلیدی تحقیق12
1-9 خلاصه فصل14
فصل دوم: ادبیات پژوهش16
2-1 مقدمه:16
2-2 تاریخچه پیدایش آموزش و پرورش دراسلام و ایران19
2-3 تاریخچه ظهور و تکوین آموزش و پرورش دوره متوسطه27
2-4 مزایای طرح جدید دوره متوسطه29
2-5 دلایل اولویت اجرای طرح جدید متوسطه30
2-6 اهداف دوره متوسطه31
2-7 پژوهش های انجام یافته33
2-8 تحقیقات انجام گرفته در ایران33
2-9 تحقیقات انجام گرفته در خارج35
2-10 مقالات ترجمه شده37
2-10-1 اثرات جامعه در آموزش و پرورش37
2-10-2 تاثیرات خانواده درآموزش و پرورش38
2-10-3 چرا نقش خانواده در آموزش مهم است؟40
2-10-4 چه شواهدی دال بر وجود اهمیت نقش مشارکت خانواده ها در آموزش وجود دارد؟41
2-10-5 حلقه ی دوستان در محیط آموزش42
2-11 نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان44
2-11-1 تعریف نظری موضوع :45
2-11-2 پیشینه نظری موضوع45
2-11-3 خانواده به عنوان معلم و الگو55
2-11-4 خانواده به عنوان کانون محبت و امنیت55
2-11-5 نقش خانواده در یادگیری دانش آموزان56
2-11-6 نقش والدین در پیشرفت تحصیلی فرزندان66
2-11-7 تاثیر عوامل خانوادگی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان80
2-11-8 نقش سواد والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان86
2-11-9 نقش و تأثیر والدین - خصوصاً سواد آنها - بر پیشرفت تحصیلی فرزندان92
2-11-10 نقش والدین در موفقیت های تحصیلی ورفتاری فرزندان95
2-11-11 عوامل موثر در ترک تحصیل دانش آموزان99
2-11-12 شرایط اقتصادی خانواده و نقش آن در پیشرفت تحصیلی یا ترک تحصیل دانش آموزان100
2-11-13 سیستم آموزشی غلط و محافظه کارانه خانواده و مدرسه105
2-12 بررسی تاثیر ارتباط مستمر اولیا و مربیان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان111
2-13 نقش خانواده در مدرسه117
2-14 نقش اجتماع در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان119
2-14-1 جایگاه مشاوره در پیشرفت تحصیلی و رشد همه جانبه عاطفی و اجتماعی دانش آموزان دوره ی عمومی121
2-14-2 نقش مشاوران درتأمین بهداشت روانی دانش آموزان133
2-14-3 نقش مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان139
2-14-4 نقش فرهنگ در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان141
2-15 تاثیر مدرسه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان143
2-15-1 ویژگیهای دبیران دوره متوسطه148
2-15-2 برنامه های درسی دوره متوسطه153
2-15-3 برنامه های درسی(تعاریف، طول مدت تحصیلی و واحدهای درسی)155
2-15-4 بررسی جو روانی - اجتماعی کلاس و تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان158
2-16 نقش انگیزش در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان168
2-16-1 روشهای ایجاد انگیزه و رغبت دانش آموزان به درس ، کلاس و مدرسه توسط معلم173
2-16-2 تأثیر انگیزش در آموزش و پرورش و کلاس درس، پیشنهاداتی به معلمان178
2-17 عوامل موثر بر نشاط دانش آموزان در کلاس درس182
2-18 تاثیر نقش مشاور در مدرسه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان185
2-18-1 وظلیف کادر آموزشی و اداری مدرسه در قبال مشاوره و راهنمایی202
2-18-2 نقش انتظارات معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان204
2-18-3 نقش معلم در بهداشت روانی دانش آموزان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی آنها207
2-19 راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی212
2-20 نقش ارتباط سالم در رشد اخلاقی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان221
2-21 تاثیر دوستان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان239
2-21-1 دوستان ناباب239
2-21-2 تاثیر همکاری و رقابت در پیشرفت تحصیلی240
2-22 جامعه شناسی آموزش و پرورش244
2-22-1 آموزش و پرورش در جامعه شناسی دورکیم244
2-22-2 آموزش و پرورش در جامعه شناسی ماکس وبر257
2-22-3 آموزش و پرورش از دیدگاه مانهایم263
2-22-4 رویکردهای نوین در جامعه شناسی آموزش و پرورش266
2-22-5 نظریه های آموزش و پرورش آموزشگاهی267
2-23 افت تحصیلی و راهکارهای مقابله با آن267
2-23-1 عوامل تاثیر گذار در افت تحصیلی269
2-23-2 راههای جلوگیری از افت تحصیلی270
2-23-3 خسارتهای ناشی از افت تحصیلی:273
2-23-4 عوامل موثر بر افت تحصیلی274
2-23-5 افت تحصیلی و روشهای ایجاد انگیزه درسی در دانش آموزان280
2-23-6 نقش انگیزش درپیشرفت تحصیلی دانش آموزان ویادگیری آنها و متعاقب آن کاهش افت تحصیلی284
2-23-7 افت تحصیلی، و وظیفه والدین در برابر دانش آموزان290
2-24 نتیجهگیری و راهکارها294
2-25 پیشنهادات298
2-26 خلاصه فصل301
فصل سوم: روش تحقیق303
3-1 مقدمه303
3-2 تجزیه و تحلیل داده ها303
3-3 روش پژوهش303
3-4 جامعه آماری304
3-5 نمونه گیری304
3-6 ابزار پژوهش304
3-7 سنجش روائی و پایایی پرسش نامه305
3-7-1 سنجش روایی305
3-7-2 سنجش پایایی305
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها308
4-1 مقدمه308
4-2 آمار توصیفی309
4-3 آمار استنباطی333
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری339
5-1 تحلیل کلی مطالب339
5-2 خلاصه و نتیجه گیری کلی377
5-2-1 خلاصه377
5-2-2 نتیجه گیری381
5-3 محدودیت های تحقیق384
5-4 پیشنهادات384
فهرست منابع و مآخذ387
پیوست ها392
پرسشنامه393
Abstract395
فهرست جداول
جدول3-1: ضرایب آلفا برای مقیاسهای پژوهش306
جدول3-2: گویه های متغیرهای پژوهش306
جدول4-1: تشویقهای والدین در علاقه شما به درس خواندن تا چه حدود موثر بوده است؟309
جدول4-2: آیا وضعیت درس شما برای والدینتان اهمیت دارد؟310
جدول4-3: تا چه اندازه والدین شما بر درس خواندن شما نظارت دارند؟311
جدول4-4: تا چه اندازه والدینتان برای آگاهی از تحصیل شما به مدرسه مراجعه می کنند؟312
جدول4-5: تشویق معلمان در علاقه شما به درس خواندن موثر است؟313
جدول4-6: وضعیت ظاهر معلم در نحوه درس خواندن شما موثر است؟314
جدول4-7: نحوه تدریس معلم در پیشرفت تحصیلی شما موثر است؟315
جدول4-8: نحوه برخورد معلم در کلاس در پیشرفت شما موثر است؟316
جدول4-9: سختگیری اولیاء مدرسه در پیشرفت تحصیلی شما چقدر موثر است؟317
جدول4-10: فضای آموزشی آموزشگاه در درس خواندن شما موثر است؟318
جدول4-11: اگر کلاس شما به تجهیزات آموزشی مجهز باشد در پیشرفت شما موثر است؟319
جدول4-12: توجه دوستانتان در پیشرفت شما تا چه حد موثر است؟320
جدول4-13: اگر به مشکل درسی برخورد کنید جهت رفع آن تا چه حد از دوستانتان کمک می گیرید؟321
جدول4-14: نمره های خوب در گرفتن رتبه های بهتر چقدر به شما نیرو می دهد؟322
جدول4-15: رقابت با بچه های کلاس چقدر در پیشرفت شما موثر است؟323
جدول4-16: وقتی در امتحانات نمره خوبی می گیرید چقدر آن را به حساب توانایی خود می گذارید؟324
جدول4-17: وقتی نمره خوبی می گیرید تا چه حد با علاقه بیشتری درس می خوانید؟325
جدول4-18: برای موفقیت در امتحانات چقدر درس می خوانید؟326
جدول4-19: چقدر در امتحانات به هوش و استعداد خود اطمینان دارید؟327
جدول4-20: انگیزه بخشیدن دیگران در پیشرفت شما موثر است؟328
جدول4-21: نمره های خوب در گرفتن رتبه های بهتر چقدر به شما نیرو می دهد؟329
جدول4-22: تا چه اندازه موفقیت تحصیلی خود را در پیشرفت جامعه موثر می دانید؟330
جدول4-23: مطالب آموزشی رسانه ها تا چه حد در پیشرفت شما نقش داشته است؟331
جدول4-24: تا چه اندازه مسئولین در جهت رفع معایب درسی هر ساله اقدام می کنند؟332
جدول4-25: آزمون ضریب همبستگی پیرسون . فرضه 1333
جدول4-26: آزمون ضریب همبستگی پیرسون . فرضیه 2333
جدول4-27: آزمون ضریب همبستگی پیرسون . فرضیه 3334
جدول4-28: آزمون ضریب همبستگی پیرسون . فرضیه 4334
جدول4-29: ضریب همبستگی بین عوامل اجتماعی و پیشرفت تحصیلی335
جدول4-30: ضریب استاندارد و غیر استاندارد پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس عوامل اجتماعی335
جدول4-31: ضریب همبستگی چندگانه بین عوامل اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در رگرسیون گام به گام336
جدول4-32: تحلیل واریانس رگرسیون گام به گام برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس مولفه های عوامل اجتماعی337
جدول5-1: منبع کنترل و ثبات355
جدول5-2: نظریه دوئک و لگت درباره رابطه بین نظریه های ناآشکار و هوش و الگوهای رفتار تسلط و انواع درماندگی358
فهرست نمودار
نمودار4-1: تشویقهای والدین در علاقه شما به درس خواندن تا چه حدود موثر بوده است؟309
نمودار 4-2: آیا وضعیت درس شما برای والدینتان اهمیت دارد؟310
نمودار 4-3: تا چه اندازه والدین شما بر درس خواندن شما نظارت دارند؟311
نمودار 4-4: تا چه اندازه والدینتان برای آگاهی از تحصیل شما به مدرسه مراجعه می کنند؟312
نمودار 4-5: تشویق معلمان در علاقه شما به درس خواندن موثر است؟313
نمودار 4-6: وضعیت ظاهر معلم در نحوه درس خواندن شما موثر است؟314
نمودار 4-7: نحوه تدریس معلم در پیشرفت تحصیلی شما موثر است؟315
نمودار 4-8: نحوه برخورد معلم در کلاس در پیشرفت شما موثر است؟316
نمودار 4-9: سختگیری اولیاء مدرسه در پیشرفت تحصیلی شما چقدر موثر است؟317
نمودار 4-10: فضای آموزشی آموزشگاه در درس خواندن شما موثر است؟318
نمودار 4-11: اگر کلاس شما به تجهیزات آموزشی مجهز باشد در پیشرفت شما موثر است؟319
نمودار 4-12: توجه دوستانتان در پیشرفت شما تا چه حد موثر است؟320
نمودار 4-13: اگر به مشکل درسی برخورد کنید جهت رفع آن تا چه حد از دوستانتان کمک می گیرید؟321
نمودار 4-14: نمره های خوب در گرفتن رتبه های بهتر چقدر به شما نیرو می دهد؟322
نمودار 4-15: رقابت با بچه های کلاس چقدر در پیشرفت شما موثر است؟323
نمودار 4-16: وقتی در امتحانات نمره خوبی می گیرید چقدر آن را به حساب توانایی خود می گذارید؟324
نمودار 4-17: وقتی نمره خوبی می گیرید تا چه حد با علاقه بیشتری درس می خوانید؟325
نمودار 4-18: برای موفقیت در امتحانات چقدر درس می خوانید؟326
نمودار 4-19: چقدر در امتحانات به هوش و استعداد خود اطمینان دارید؟327
نمودار 4-20: انگیزه بخشیدن دیگران در پیشرفت شما موثر است؟328
نمودار 4-21: نمره های خوب در گرفتن رتبه های بهتر چقدر به شما نیرو می دهد؟329
نمودار 4-22: تا چه اندازه موفقیت تحصیلی خود را در پیشرفت جامعه موثر می دانید؟330
نمودار 4-23: مطالب آموزشی رسانه ها تا چه حد در پیشرفت شما نقش داشته است؟331
نمودار4-24: تا چه اندازه مسئولین در جهت رفع معایب درسی هر ساله اقدام می کنند؟332