عنوان مقاله: نقش بازار و بازاریابی در دولت توسعهگرا
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 23
شرح مختصر: این مقاله می کوشد تا نقش بازار و بازاریابی را در دولت توسعه گرا بررسی کند. دولت و بازار دو نهاد اصلی هر نظام اقتصادی را تشکیل میدهند. ویژگی بازار آن است که خواستههای متعارض عرضهکنندگان کالاها و خدمات یا منابع تولید و تقاضاکنندگان آنها را تعدیل کرده و هماهنگ میسازد و در شرایط رقابتی به تولید کارای محصول و تخصیص بهینه منابع و کالاها منجر میشود. این شرایط در اقتصاد متعارف رقابتی با شرایط رقابت کامل (همچون اطلاعات کامل، آزادی ورود و خروج به بازار و بیشمار بودن تعداد عرضهکنندگان و تقاضاکنندگان) حاصل میشود. به تعبیری دقیقتر، برخلاف تصور موجود درباره سازوکار بازار که به جهت حاکمیت نفع شخصی در تعامل طرفین تقاضاکننده و عرضهکننده و دست نامرئی مورد اشکال واقع میشود، سازوکار بازار تنها در شرایط عادلانه شکل میگیرد و موفقیت بازارهای رقابتی (به یادداشت الف مراجعه شود) درواقع به جهت حاکمیت بخشی از معیارهای عدالت اجتماعی (نظیر اطلاعات کامل و شرایط یکسان) میباشد. تحت این شرایط است که عرضهکننده یا تقاضاکننده قادر به اعمال قدرت در بازار نیست و از این جهت است که اعمال قدرت در بازار از قبیل تعیین قیمت در حدی بالاتر از قیمت تعادلی بازار در برخی از کشورها جرم تلقی میگردد و قابل پیگرد قضایی است.
فهرست مطالب
چکیده. 2
کلیدواژه. 2
مقدمه. 3
تاریخچه مطالعاتی بحث( پیشینه تحقیق). 3
بیان مسئله(حل بهینه مساله انحصار در دولت – بازار). 5
انحصار طبیعی.. 6
انحصار حاصل از منفعتجویی خصوصی.. 8
انحصار به واسطه مداخله مستقیم و غیرمستقیم دولت... 9
اهمیت و ضرورت بحث... 11
مبانی نظری... 12
الف) مروری اجمالی بر مکاتب مهم اقتصادی در این زمینه. 12
1- مکتب کلاسیک:12
2- مکتب اتریشی:12
3- مکتب کینز:12
4- مکتب پولگرایان:13
5- نظریه نئوکلاسیک و حدود دخالت دولت در اقتصاد:13
6- نظریه اطلاعات ناقص و دخالت دولت در اقتصاد:13
7- نظریه دولت رفاه و دخالت دولت در اقتصاد:14
8- نظریه نهادگرایی:14
9- نظریه سوسیالیسم بازار:14
ب) مقایسه تطبیقی دستاوردهای نظری... 15
جمعبندی و نتیجهگیری (راهبردهای نظری). 19
منابع و مآخذ:20