ساخت ایستگاه تقلیل فشار گاز پروژه مکانیک

دانلود پروژه مکانیک

ساخت ایستگاه تقلیل فشار گاز

امروزه یکی از بزرگترین منابع انرژی بعد از انرژی نفت و زغال سنگ, انرژی گاز طبیعی است. فراوانی در طبیعت، سهولت هدایت، ارزش حرارتی خوب، پاکیزگی مصرف و نیز کمی آلودگی زیست محیطی, موجب گردیده است که این منبع انرژی بسیار مورد توجه قرار گیرد و علی رغم خطرات احتمالی آن (در نقاط هدایت و مصرف) از استقبال خوب مصرف کنندگان برخوردار باشد.

کشور عزیز ما ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز و نفت ( به ویژه گاز ) در جهان (رتبه دوم) می باشد. بنابراین مراحل استخراج، تصفیه،‌ هدایت و مصرف آن دارای اهمیت بسیاری می باشد و تلاش متخصصین و بهره برداران در جهت گسترش مصرف آن بسیار جدی است.به طور کلی می توان مراحل استخراج و توزیع گاز را مطابق شمای صفحه بعد نشان داد.

گاز پس از استخراج از چاه های تولید[1] توسط شبکه جمع آوری به واحد تصفیه گاز [2]هدایت می شود. طبیعی است که در صورت نیاز به افزایش فشار درمسیر خود از کمپرسورهای گاز که سبب افزایش فشار گاز می گردد بهره مند خواهد شد.

بعد از عملیات تصفیه که ویژگی های آن از حوصله این مقاله خارج می باشد گاز شیرین[3] به داخل شبکه های هدایت گاز تزریق می گردد و چنانچه گاز لازم باشد از مسیر طولانی عبور نماید فشار آن مجدداً توسط کمپرسورهای مخصوص افزایش می یابد. گاز فشرده شده هم برای تولید[4] و یا جهت ذخیره در مخازن زیرزمینی بزرگ و نهایتاً برای مصرف هدایت می گردد.

در هنگام ورود گاز به نقاط مصرف لازم است از سیستم های کاهش فشار و اندازه گیری عبور نماید زیرا فشار گاز در شبکه اصلی حدود 1000 PSIG‌می باشد و از طرفی به جهت اندازه گیری میزان مصرف گاز توسط هر مصرف کننده, لازم است دستگاه های اندازه گیری مخصوص به کار گرفته شود.

ایستگاه ورودی و اصلی را به نام CGS[5]و ایستگاه های بعد از آن را با توجه به میزان فشار و میزان گاز عبوری از آن، به نام های مختلف از جمله T.B.S. [6]می خوانند که در فصول بعد به آن اشاره خواهد شد.

چنانچه ملاحظه می گردد یکی از مهمترین عوامل توزیع و مصرف گاز، وجود سیستم های تنظیم فشار گاز و نیز سیستم های اندازه گیری آن می باشد زیرا هدایت گاز از مکان های استخراج تا نقاط مصرف مستلزم حفظ و یا افزایش فشار آن می باشد.

 

 

 


خرید و دانلود ساخت ایستگاه تقلیل فشار گاز پروژه مکانیک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.