عنوان مقاله: مدیریت بحران
قالب بندی: word
تعداد صفحات: 20
شرح مختصر:
در عصر جدید و در هزاره سوم بحرانها واقعیتی جدایی ناپذیر از ماهیت درونی سازمانها گردیدهاند. بحرانها در واقع در اثر رخدادها و عوامل طبیعی و غیرطبیعی (به طور ناگهانی)پدید میآید وسختی و خسارت را به یک مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل میکند. مدیریت بحران برای مواجهه با موقعیتهای غافلگیرکننده و غیر منتظره پیش از هر چیزی نیازمند تجربه، آمادگی، مهارت، سرعت عمل، هوشمندی و خلاقیت است. مدیریت بحران فرآیند برنامهریزی وعملکرد میباشد. که با مشاهده سیستماتیک بحرانها و تجزیه و تحلیل آنها در جستجوی یافتن ابزاری برای کاهش اثرات بحران است. دانشمندان بر این موضوع اتفاق نظردارند که در هنگام بحران بیشترین فشار بر مدیران سازمان وارد میگردد. از این رو مدیران برای مواجهه مناسب با بحران نیازمند ایجاد آمادگی و پرورش قابلیتهای خود میباشند .
مدیرت بحران با توجه به نوع بحرانها (طبیعیـ غیرطبیعی) و همچنین با عنایت به چرخه بحران نیازمند انجام اقداماتی هستند که ضمن انجام آن اولاً حتیالمقدور خسارات ناشی از بحران را به حداقل برسانند و ثانیاً مانع وقوع اتفاقات ثانویه گردند.
فهرست مطالب:
چکیده
تاریخچه
مقدمه
بحران
تعاریف دیگر بحران: Crisis
چرخه مدیریت بحران
اثرات عمومی بحران
مفهوم مدیریت ریسک
تفاوت مدیریت بحران با مدیریت ریسک
الگوی جامع مدیریت بحران (الگوی سلسله مراتبی)
تعریف اضطرار Crisis
تعریف (حادثه یا فاجعه یا بلاء) disaster
مدیریت بحران
مدل چهار لایه برای تدبیر بحرانها
بحران در سازمان
تأثیر بحران بر مدیران
خصوصیات بحران
اقدامات لازم برای مواجهه با بحران
نتیجهگیری
پیشنهادات