مطالعه تنش های پسماند در فرآیند کشش عمیق کاسه رینگ فولادی خودرو سواری به روش المان محدود

یکی از مهمترین روش های ساخت کاسه رینگ چرخ به عنوان یک قطعه فوق ایمنی در خودرو، شکل دهی از طریق فرایند کشش عمیق است. با توجه به ماهیت فرایند کشش عمیق و نیز چند مرحله ای بودن ساخت قطعه ای نظیر کاسه رینگ، در محصول نهایی هر دو نوع تنش پسماند کششی و فشاری به وجود می آیند. وجود تنش های پسماند کششی همواره به ایجاد و رشد ترک در ماده کمک می کند و به عنوان یک عامل نامطلوب منجر به کاهش عمر آن می گردد در مقابل تنش های پسماند فشاری مقاومت ماده را در برابر رشد ترک افزایش می دهد و در جهت افزایش عمر خستگی قطعه عاملی مفید تلقی می شود. در این پژوهش از نرم افزار Hypermesh جهت مش بندی و نرم افزار Ls-dynaجهت شبیه سازی و تحلیل تنش ها و از نرم افزار solid work جهت مدل سازی حجمی قطعات قالب و محصول که در این پژوهش رینگ خودرو پراید انتخاب گردیده استفاده شده است. با توجه به نتایج شبیه سازی های صورت گرفته مشاهده شد که تنشهای پسماند در کاسه رینگ پس از شکل دهی از مرتبه 100 الی 200 مگا پاسکال می باشد، که امکان چشم پوشی از آن در تحلیل های استحکامی و نیز تخمین عمر وجود ندارد.

 


خرید و دانلود مطالعه تنش های پسماند در فرآیند کشش عمیق کاسه رینگ فولادی خودرو سواری به روش المان محدود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.