پروژه پایانی مهندسی صنایع با عنوان مدیریت ریسک پروژه

مقدمه

به راستی جای تأسف است که هدایت گران پروژه غالب عمر خویش را صرف انجام پروژه هایی می کنند که در انتخاب آنها نقش چندانی ندارند. پروژه ای با اهداف عینی، بودجه و ضرب العجل نهایی به آنها ابلاغ می شود و انتخابی غیر از موفقیت در انجام آن وجود ندارند. کیست که نداند بیش از آن که افتخاری از موفقیت پروژه نصیب او شود باید مسئولیت شکست آن را بپذیرد.

با وجود این که بهتر از هر کسی می دانید که توانایی شما در زمینۀ شناسایی و مدیریت ریسک های پروژه، برای پرهیز از شکست و انجام موفقیت آمیز انواع پروژه ها ضروری است. ممکن است آنچه شما را برای استفاده از این دانش دچار تردید می کند، احساس بیگانگی مطالب گفته شده در این باره، نسبت به مسائل و مخطرات پروژه های دنیای واقعی باشد، یا شاید هم ابزار و وسیله ای که گاهی جای هدف را گرفته است؛(محاسبات احتمال های ریاضی و مشابه سازی های نرم افزاری).در این پروژه از هر دو این آفات پرهیز شده است.

حقیقت آن است که زیبایی مطالب تئوری و کارایی ابزارهای نرم افزاری نمی بایست ما را از هدف اصلی«مدیریت ریسک پروژه» خود غافل کند و همیشه باید به خاطر داشته باشیم که درس های آموخته از پروژه های دنیای واقعی استوارترین زیربناست و نتیجه هیچ محاسبه ای علیرغم همۀ ارقام اعشاری آن، هرگز نمی تواند از دقت داده های ورودی بیشتر باشد. از این رو اولین قدم، آموختن و به کار بستن روشی نظام مند برای تهیۀ داده هایی درست برای ریسک های پروژه و مؤثرترین اقدام،اجرای راهبردها و راهکارهای عملی مدیریت ریسک خوب در دنیای واقعی است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.