جنسیت و زیبایی شناسی

عنوان پایان نامه: جنسیت و زیبایی شناسی

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 246

شرح مختصر:

این رساله شامل ترجمة فصولی از کتاب «جنسیت و زیبایی شناسی» به تألیف کارولین کورس مایر، استاد فلسفه در دانشگاه ایالتی نیویورک و مقدمة مترجم (شیرین شفائی) می‌باشد.

هر فصل از کتاب به بحث در مورد موضوعات و متفکران مهم در حوزه هنر می‌پردازد و نقش و تاثیر جنسیت در درک ما از مفاهیمی چون خلاقیت، نبوغ و کیفیات زیبایی شناسانه را بررسی می کند. نظریه‌های مربوط به فیلسوفان تأثیرگذاری همچون افلاطون، کانت و هیوم به قصد نشان دادن تأثیر تفکر ایشان بر تحول ایده های فلسفی جنسیتی، مورد ملاحظه قرار می گیرند. نظریه های معاصر با توجه به ارتباطی که با فعالیت های هنری فمینیستی دارند، ذکر شده اند. در پایان هر فصل، خلاصه‌ای از محتویات آن فصل ارائه شده است و این کتاب شامل 12 تصویر می باشد.

مقدمة مترجم نیز شامل خلاصه ای از مفاد کتاب، تاریخچة مختصری از فمینیسم و تاریخ هنر از منظر فمینیسم می شود.

فهرست مطالب

چکیده .............................................................................................................. 1

مقدمه................................................................................................................ 2

چکیده و ساختار مطالب........................................................................... 2

فمینیسم ................................................................................................. 13

تاریخ هنر از منظر فمینیسم....................................................................... 17

1- هنرمندان و هنر: مختصری از تاریخ مفاهیم...................................................... 23

مبانی مفهومی......................................................................................... 25

ایدة هنرمند: اسلاف باستانی..................................................................... 31

میمیس: توهم و واقعیت........................................................................... 35

بحث از موزها در باب خلاقیت................................................................ 38

هنرورزی: افراد و گروه‌ها....................................................................... 44

هنرهای زیبا و تصور مدرن از هنرمند...................................................... 48

نبوغ....................................................................................................... 54

نظریه‌های بیانگری در هنر........................................................................ 58

خلاصه..................................................................................................... 62

2- لذات زیبایی شناسانه...................................................................................... 67

زیبایی شناسی.......................................................................................... 67

ذوق و زیبایی......................................................................................... 73

آراء برک در باب زیبایی........................................................................ 76

آراء کانت در باب احکام ذوقی.............................................................. 80

ذوق چه کسی؟..................................................................................... 84

نظریه‌های مربوط به نگرش زیبایی شناسانه................................................... 88

نقدهای فمینیستی در مورد درک زیبایی شناسانه.......................................... 92

خلاصه..................................................................................................... 103

3- آماتورها و حرفه‌ای‌ها..................................................................................... 106

آموزش و پرورش: چه کسی می‌‌آموزد؟.................................................... 106

موسیقی................................................................................................. 110

اجرا

سرایش

نبوغ و فردیت

ادبیات................................................................................................... 123

نوشتن و فروختن

دگربار فردیت

نقاشی.................................................................................................... 131

دیدن پرسپکتیو خطی

بازنگری گذشته..................................................................................... 142

خلاصه.................................................................................................. 144

4- جنسیت عمیق: ذوق و خوراک........................................................................ 147

حواس پنجگانه...................................................................................... 149

لذات محسوس و زیبایی شناسی.............................................................. 155 ذهنیت و عینیت 161

دفاعی از ذائقه....................................................................................... 166

خوراک و / در/ به عنوان هنر................................................................ 171

آیا پخت و پز یک صورت هنری است؟

خوراک در هنر

خوراک به عنوان رسانه هنری

خلاصه................................................................................................. 178

5- چیست هنر؟ (هنر چیست؟)............................................................................ 181

تعاریف و زمینه‌هایشان........................................................................... 190

هنر و ضد هنر....................................................................................... 196

نظریة نهادی........................................................................................... 199

هنر به عنوان یک آیینه: آرتور دانتو........................................................ 201

آثار فمینیستی و مفاهیم متغیر هنری........................................................ 204

رسانه و پیام

بدن هنرمندان

خلاصه.................................................................................................. 222

6- لذات دشوار : والایی و اشمئزاز...................................................................... 225

ملاحظة مجدد ذهن و جسم...................................................................... 228

بار دگر والایی...................................................................................... 231

لوسی ایریگاری: ذهنیت جنسیت مدار...................................................... 243

اشمئزاز به عنوان یک واکنش زیبایی شناسانه........................................... 250

اشمئزاز و فروافتادگی: جولیا کریستوا...................................................... 255

اشمئزاز: مضمون و ایهام......................................................................... 260

خلاصه.................................................................................................. 262

یادداشت‌ها.......................................................................................................... 265

فهرست تصاویر................................................................................................... 285

واژه نامه............................................................................................................. 286

نمایه.................................................................................................................. 291

منابع و مأخذ مقدمه............................................................................................ 295

Abstract........................................................................................................ 296

 

فهرست تصاویر

 تصویر شمارة 1: آگوست رودن، بت جاویدان، 1905 م.

تصویر شمارة 2: حرف Qبه شکل مزین، به امضای کلاریشیا.

مزامیر ( کتاب سرودهای مذهبی) آلمانی مربوط به آگزبرگ (Augsberg) اواخر قرن دوازدهم (میلادی)

تصویر شمارة 3: جودیت لیستر، نوازندة عاشقانه‌‌خوان (Sernade)، 1629.

تصویر شمارة 4: ویلیام هوگارث، «خط جذاب»، 1753.

تصویر شمارة 5: ژان ـ لئون ژروم، بازار بردة رومی، 1884م.

تصویر شمارة 6: آرتمیزیا گنتیلشی، سوزانا و مرشدان کلیسا، 1610.

تصویر شمارة 7: یوهان زفانی، دانشگاهیان دانشگاه سلطنتی، 2-1771.

تصویر شمارة 8: پل گوگن، دوزن اهل جزیرة تاهیتی.

تصویر شمارة 9: یانا استرباک، بیهودگی: لباسی از گوشت برای یک آدم رنگ و روس رفتة لاغر مردنی، 1987.

تصویر شمارة 10: نانسی اسپرو، پیکره‌های مصری در حال آکروبات و رقص، 1991/1978-1976.

تصویر شمارة 11: آنامندیتا، اثر انجام شده در محیط، 1991/1978-1976.

تصویر شمارة 12: سیندی شرمان، بدون عنوان شمارة 224، 1990.

 


خرید و دانلود جنسیت و زیبایی شناسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.