چکیده
با در نظر گرفتن اینکه جهان هر چه بیشتر به هم پیوسته می شو و سازمانها هر چه بیشتر چند ملیتی شده و از نظر فرهنگی متنوع تر می شوند ، حیاتی و ضروری است که افراد دانش و مهارتهایی داشته باشند تا به صورت موثر با چالش ها و مقتضیات یک جامعه جهانی روبرو شوند. نتیجه محیط های متنوع از نظر فرهنگی این است که افراد با ارزشها ، فرضیات و خواسته ها و انتظاراتی مواجه هستند که اصولاً متفاوت از ارزشها و فرضیات خودشان است. این اعتقاد وجود دارد که هوش فرهنگی توضیح می دهد که چرا بعضی افراد در هدایت محیط های متفاوت از نظر فرهنگی نسبت به افراد دیگر ، ماهرتر هستند.
به عنوان یک حوزه جدید و روبه رشد تحقیق ، هوش فرهنگی به عنوان یک عامل مهم برای عملکرد و تعامل موثر در داخل و در میان محیط های مختلف از نظر فرهنگی ظهور پیدا کرده است.
در همین راستا تحقیق تحقیق حاضر به منظور بررسی ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه به عنوان نهادی در سطح بین المللی فعالیت می کند ، انجام پذیرفته است.
داده ها از 86 نفر از کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه به وسیله پرسشنامه جمع آوری گردید. به منظور سنجش هوش فرهنگی از سوالات پرسشنامه استاندارد ارائه شده توسط Ang و برای سنجش عملکرد از سوالاتی که بر اساس بررسی ادبیات موجود در زمینه عملکرد تدوین شده بود ، استفاده گردید و هر دو دسته سوالات در قالب یک پرسشنامه در اختیار اساتید قرار گرفت و روایی آن تایید گردید و پایایی آن با استفاده از نرم افزار SPSS ، 953/0 به دست آمد.
نتایج بدست آمده از آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین هوش فرهنگی و عملکرد ، ابعاد هوش فرهنگی(فراشناختی، شناختی، انگیرشی، رفتاری) و عملکرد ارتباط وجود دارد. اولویت ابعاد هوش فرهنگی کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون فریدمن اینگونه بدست آمد: هوش فرهنگی انگیزشی ، هوش فرهنگی رفتاری ، هوش فرهنگی فراشناختی ، هوش فرهنگی شناختی. بر مبنای نتایج بدست آمده از آزمون میانگین یک جامعه آماری ، هوش فرهنگی ، هوش فرهنگی فراشناختی ، هوش فرهنگی شناختی ، هوش فرهنگی انگیزشی ، هوش فرهنگی رفتاری و عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حد مطلوبی قرار داشت.
کلید واژه: هوش فرهنگی ، هوش فرهنگی فراشناختی ، هوش فرهنگی شناختی ، هوش فرهنگی انگیزشی ، هوش فرهنگی رفتاری ، عملکرد ، ارزیابی عملکرد
اهداف تحقیق
هدف اصلی
هدف اصلی این پژوهش «بررسی ارتباط بین هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه» میباشد.
اهداف فرعی
اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از:
بررسی ارتباط بین هوش فرهنگی فراشناختی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه.
بررسی ارتباط بین هوش فرهنگی شناختی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه.
بررسی ارتباط بین هوش فرهنگی انگیزشی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه.
بررسی ارتباط بین هوش فرهنگی رفتاری با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه.
فرضیه های تحقیق 1-5-1-فرضیه اصلی
فرضیة اصلی این پژوهش را چنین در نظر میگیریم که «بین هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه رابطه وجود دارد».
فرضیه های فرعی:
فرضیههای فرعی در نظر گرفته شده در این پژوهش عبارتند از:
بین هوش فرهنگی فراشناختی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه رابطۀمعناداری وجود دارد.
بین هوش فرهنگی شناختی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه رابطه وجود دارد.
بین هوش فرهنگی انگیزشی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه رابطه وجود دارد.
بین هوش فرهنگی رفتاری با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه رابطه وجود دارد.
تعداد صفحات 166 word
فهرست مطالب
1-6-2- هوش فرهنگی فراشناختی.. 9
1-9- روش گردآوری اطلاعات... 10
1-10- ابزار گردآوری اطلاعات... 11
2-6- فرآیند ارزیابی عملکرد. 24
2-8- چه کسی عملکرد را ارزیابی می کند. 28
2-9- روش ها متداول ارزیابی عملکرد. 30
2-10- مسائل موجود درارزیابی عملکرد. 35
2-13- فرهنگ و رفتار سازمانی.. 43
2-17-1- هوش فرهنگی شناختی.. 55
2-17-2- هوش فرهنگی فراشناختی.. 57
2-17-3- هوش فرهنگی انگیزشی.. 59
2-17-4- هوش فرهنگی رفتاری.. 62
2-18- جنبه های فرآیندی هوش فرهنگی.. 64
2-19- انواع شخصیت ها در هوش فرهنگی.. 66
2-20- مقایسه هوش فرهنگی با مدل های دیگر هوش... 68
2-20-1- هوش عمومی یا ضریب هوشی: 68
2-21- مراحل ایجاد و تکامل هوش فرهنگی.. 70
2-21-1- فعال سازی مجدد محرک های بیرونی.. 70
2-21-2- شناسایی هنجارها و انگیزه های فرهنگی دیگر به منظور یادگیری بیشتر در مورد آنها 71
2-21-3- تطبیق هنجارها و قوانین فرهنگی دیگر در ذهن خود فرد. 71
2-21-4- تحلیل هنجارهای فرهنگی مختلف به رفتارهای جایگزین.. 71
2-21-5- پیشتازی در رفتار فرهنگی از طریق تشخیص علایم و نشانه های متغیر که دیگران درک نمی کنند. 72
2-23- ویژگی های مورد نیاز برای هوش فرهنگی.. 75
2-23-1- قضاوت های همراه با تعمق.. 75
2-23-3- اهمیت شرایط و موقعیت... 76
2-23-4- شایستگی زبان شناختی.. 76
2-24-تمایزهای مفهومی هوش فرهنگی با سایر مفاهیم مشابه. 76
بخش سوم: هوش فرهنگی و عملکرد. 79
2-25- ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد. 79
2-26-1- پیشینه تحقیقات داخلی.. 81
2-26-2- پیشینه تحقیقات خارجی.. 82
بخش ششم: مرکز مدیریت حوزه های علمیه. 87
2-28- مرکز مدیریت حوزه های علمیه. 87
3-5- ابزار و روشهای گردآوری اطلاعات و داده ها 91
3-6- روایی و پایانی پرسشنامه. 94
3-6-1- تعیین روایی پرسشنامه. 94
3-6-2- تعیین پایانی پرسشنامه. 94
3-9- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمونهای آماری مورد استفاده 97
4-2- توصیف متغیر های جمعیت شناختی پژوهش... 100
4-2-4- سِمت(پست) سازمانی.. 104
4-3- تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها 106
4-3-1- آزمون همبستگی اسپیرمن.. 106
4-3-1-1- آزمون فرضیه اصلی.. 107
4-3-1-2- آزمون فرضیات فرعی.. 108
4-3-1-2-1- آزمون فرضیه فرعی اول. 108
4-3-1-2-2- آزمون فرضیه فرعی دوم. 109
4-3-1-2-3- آزمون فرضیه فرعی سوم. 110
4-3-1-2-4- آزمون فرضیه فرعی چهارم. 111
4-3-2- آزمون تحلیل واریانس فریدمن.. 112
4-3-3- آزمون کولموکروف – اسمیرنف... 113
4-3-4- آزمون میانگین یک جامعه آماری.. 114
4-3-4-1- وضعیت هوش فرهنگی فراشناختی.. 114
4-3-4-2- وضعیت هوش فرهنگی شناختی.. 114
4-3-4-3- وضعیت هوش فرهنگی انگیزشی.. 115
4-3-4-4- وضعیت هوش فرهنگی رفتاری.. 115
4-3-4-5- وضعیت هوش فرهنگی.. 115
5-2- نتایج بدست آمده از آمار استنباطی.. 119
5-2-1- بررسی نتایج بدست آمده از آزمون همبستگی اسپیرمن.. 119
5-2-2- بررسی نتایج بدست آمده از آزمون فریدمن.. 119
5-2-3- بررسی نتایج بدست آمده از آزمون کولموکروف - اسمیرنف... 120
5-2-4- بررسی نتایج بدست آمده از آزمون میانگین یک جامعه آماری.. 120
5-3- ارائه پیشنهادها برمبنای یافته های تحقیق.. 120
5-4- ارائه پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 121
فهرست جداول
جدول 3-1) شکل کلی و امتیازبندی پرسشنامه تحقیق................................................................ 92
جدول 3-2) جدول شماره سوالات مربوط به هر متغیر و ابعاد آنها............................................ 93
جدول 3-3) آلفای کرونباخ مربوط به هر متغیر.......................................................................... 95
جدول 3-4) علائم آماری ........................................................................................................... 96
جدول1-4) توزیع فراوانی مربوط به سن پاسخگویان................................................................. 100
جدول2-4) توزیع فراوانی مربوط به میزان تحصیلات پاسخ دهندگان...................................... 101
جدول 3-4) توزیع فراوانی مربوط به سابقه خدمت پاسخ دهندگان........................................ 103
جدول 4-4) توزیع فراوانی مربوط به سِمت(پست) سازمانی پاسخ دهندگان............................ 104
جدول 5-4) توزیع فراوانی مربوط به وضعیت تاهل پاسخ دهندگان......................................... 105
جدول 6-4) نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه اصلی.............................................. 107
جدول 7-4) نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی اول........................................ 108
جدول 8-4) نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی دوم.........................................109
جدول 9-4) نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی سوم.......................................110
جدول 10-4) نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی سوم.....................................111
جدول 11-4) اولویت بندی ابعاد هوش فرهنگی برحسب میانگین رتبه با استفاده ازآزمون فریدمن......... 112
جدول 12-4) معنی داری آزمون فریدمن ابعاد هوش فرهنگی................................................. 112
جدول 13-4) جدول بررسی وضعیت نرمال بودن متغیرهای تحقیق........................................ 113
جدول 14-4) وضعیت میانگین و انحراف معیار متغیرها......................................................... 116
جدول 15-4) نتایج آزمون میانگین یک جامعه آماری متغیرها................................................ 117
فهرست نمودارها
نمودار2-1) ابعاد عملکرد بر اساس نظر Walker و .......................................................... 15
نمودار 2-2) ابعاد عملکرد از نظر هرسی و بلا نچارد ................................................................. 15
نمودار 2-3) نمونه ای ازتوزیع نرمال............................................................................................ 34
نمودار1-4) توزیع درصد فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان........................................ 101
نمودار2-4) توزیع درصد فراوانی مربوط به میزان تحصیلات پاسخ دهندگان ...................... 102
نمودار3-4) توزیع درصد فراوانی مربوط به سابقه خدمت پاسخ دهندگان................................. 103
نمودار4-4 : توزیع درصد فراوانی مربوط به سِمت(پست) سازمانی پاسخ دهندگان.................. 105
نمودار5-4 : توزیع درصد فراوانی مربوط به وضعیت تاهل پاسخ دهندگان............................... 106