دانلود پایان نامه شاخص آزادی سیاسی در الگوی پیشرفت اسلامیـ ایرانی
فرمت فایل:
ورد
تعداد صفحه:
175
حجم:
351kb
معرفی کتاب:
رشد، ترقی، تکامل، توسعه و پیشرفت واژههایی تقریبا مشابه اند که در ادبیات سیاسی و اقتصادی جهان مطرح اند و بخصوص بعد از جنگ جهانی دوم در غرب رواج بیشتری یافتند. فضای حاکم بر نظام بین المللی پس از جنگ دوم جهانی، شکل گیری نظام دو قطبی، پیدایش جنبشهای آزادیبخش، اندیشه استقلال طلبی در کشورهای محروم و شکلگیری جنبش عدم تعهد موجب طرح نظریههایی از سوی نویسندگان غرب موسوم به توسعه سیاسی برای حل بحران سایرکشورها گردید. اما ایدئولوژی توسعه سیاسی هر چند درغرب تغییر ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، رفاه مادی و افزایش مداوم درآمد سرانه و تولید ناخالصملی را در پی داشت؛ اما درکشورهای جهان سوم مسیری متمایزی را پیمود و سرانجام بدلیل عدم همخوانی این ایدئولوژی با فرهنگ و مبانی فکری آن کشورها با مشکلات و دشواریهای عمیقی مواجه گردید.
الگوی توسعه غربی با پیشفرضهای ارزشی خاصی همچون سکولاریسم، اومانیسم و پوزیتویسم همراه بود که با هنجار و نرمهای فرهنگی دیگر جوامع، به ویژه جوامع اسلامی، هیچگونه همآوایی و همنوایی نداشت. از این رو پروژه الگوی توسعه غربی در اغلب کشورهای جهان با ناکامی همراه بود. در دههای هفتاد میلادی، نظام نوپای سیاسی جمهوری اسلامی، با ایدئولوژی و نظام ارزشی اسلام، آلترناتیوی از پیشرفت سیاسی را به تصویرکشید که در چالش با دیدگاه های موسوم یه توسعه سیاسی در غرب بود. انقلاب اسلامی به جای تقلید از الگوهای غربی و پرداختن با پروِژه توسعه سیاسی؛ تعریف نوینی از پیشرفت سیاسی که مبتنی بر مفاهیم و آموزههای دینی بود را به جهانیان ارایه نمود.
باور عمومی برآمده از انقلاب اسلامی بر این باور بود که اسلام برای سامان بخشی اجتماع بشری؛ نظام سیاسی پیشرفته و توسعه یافته ای را ترسیم مینماید که برشالوده و مؤلفههای خاص خود استوار است. شاخصهای ویژه و مشخصی چون مشارکت سیاسی، عدالتمحوری، مشروعیت،قانونگرایی، ولایتمداری و آزادیهای سیاسی ـ اجتماعی .... که کاربست آن ها زمینه های توسعه و پیشرفت سیاسی جامعه اسلامی را فراهم میکند.
بدون تردید یکی از شاخصهای مهم و اساسی الگوی پیشرفت سیاسی اسلامی، مقولهی آزادی میباشد که مهمترین نیاز زندگی اجتماعی امرز بشر است. انسان ها ذاتاً تمایل دارند که در حوزههای فردی و اجتماعی آزادانه و مستقل از دخالت و اجبار دیگران زیست و زندگی نماید. آزادیخواهی یکی از امتیازات بشر بوده که انسان را از سایر حیوانات جدا میسازد و این آموزه در فرهنگ اسلامی براساس فطرت انسان تعریف گردیده است. بنابراین برای روشن شدن ابعاد الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت سیاسی ضروری است بحث آزادیهای سیاسی مورد تأمل و تعمق قرار گیرد.
از منظر اسلامی شاخص آزادی در تکوین و تداوم الگوی پیشرفت اسلامی نقش اساسی دارد. در این اثر تلاش به عمل میآید که شاخص آزادی سیاسی در الگوی پیشرفت سیاسی اسلامی با استفاده از منابع و متون قرآنی، و سیره عملی معصومین(ع) مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر در چهار فصل سامان یافته است؛ در فصل اول به مفاهیم وکلیات پرداخته شده، فصل دوم عهدهدار مباحث جایگاه آزادی در نظامهای سیاسی نظیر آنارشیسم، توتالیتریسم، لیبرالدموکراسی و اسلام , همراه با مقایسه تطبیقی و نقد و بررسی آنها است؛ فصل سوم نماگرهای بعد ساختاری آزادی و نماگرهای مولفه مورد پردازش وتحلیل قرارداده است ، در فصل چهارم به بعد رفتاری شاخص آزادی اشاره، و نماگرهایی آن مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت به نتیجهگیری نهایی پرداخته شده است.
فهرست مطالب:
ه) الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت... 15
1ـ1ـ2. آزادی فلسفی ـ کلامی.. 17
3ـ1ـ2.آزادی حقوقی (سیاسیـ اجتماعی )20
عدمتلازم آزادی فطری و حقوقی.. Error! Bookmark not defined.
2ـ3ـ2. قلمرو آزادی در اسلام. 24
فصل دوم: جایگاه آزادی در نظامهای سیاسی
الف) نسبت آزادی و نظامهای سیاسی در غرب... 33
گونه شناسی نظام های سیاسی و آزادی در غرب... 36
الگوی توتالیتاریستی و آزادی.. 39
آزادی در رویکرد لیبرالیستی.. 46
ب)نسبت آزادی و نظام سیاسی در اسلام. 48
2. مدل آزادی در نظام سیاسی اسلامی.. 53
فصل سوم: شاخص آزادی در ساحت ساختار
الف) آزادی و مولفه ساختار سیاسی.. 58
1.میزان آزادی شهروندان درانتخاب زمامداران.. 59
3.آزادی ایجاد تشکل و گروههای سیاسی.. 65
4. مشروعیت انتقاد و نظارت... 68
4. راههای تقویت آزادی نقد و نظارت... 74
5. نصیحت و خیرخواهی در باره حاکمان.. 76
6. شوری و مشورت در امور سیاسی.. 82
پیامدهای مثبت مشورت خواهی.. 84
2.گرهگشایی از مشکلات مردم. 87
2.آزادی انتخاب محل سکونت... 101
فصل چهارم: شاخص آزادی در ساحت رفتار
4.میزان آزادی دراجرای عقیده (مراسم مذهبی)131
5.میزان آزادی تغییر عقیده (ارتداد)135
1.رفتار بر مبنای هواهای نفسانی.. 141
2.رفتار بر مبنای عقاید خرافی.. 144
3. رفتار بر مبنای معیارهای قومی و نژادگرایانه. 146
4.رفتار بر مبنای تبعیت از رهبران ناصالح.. 147