زلزله پدیده ای اجتناب ناپذیر است که می تواند صدمات جدی به زیر ساخت ها و شریان های حیاتی هر کشور وارد
کند. از طرفی قرار داشتن کشور ایران بر روی کمربند زلزله باعث شده در زمان وقوع زلزله پایداری و اطمینان شبکه
ریلی برای امدادرسانی مورد توجه و اهمیت قرار داشته باشد.شبکه حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از مهمترین
زیرساخت ها می بایست نقش خود را برای ایجاد سیری ایمن و پایدار در همه حالات بویژه در شرایط وقوع زلزله و
در حد قابل قبولی ایفا نماید. تجربه زلزله های گذشته نشان داده است که اجزای شبکه راه آهن شامل خطوط و سازه
های فنی و غیر فنی از زلزله بسیار آسیب پذیر بوده به نحوی که می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت اثرات نامطلوبی
منجمله وقفه در حمل بار و مسافر داشته باشد. لذا برای مقابله با این اثرات نامطلوب می بایست اقدامات مهمی قبل
از زلزله انجام گیرد که از آن جمله می توان به مقاوم سازی لرزه ای شبکه، تهیه و تدوین دستورالعمل های
پاسخگویی مناسب به زلزله )نحوه بازرسی ها وبهره برداری مجدد از قطارها پس از زلزله( اشاره نمود. در این پژوهش
ما قصد داریم به بررسی انواع آسیب های وارد بر شبکه ریلی و تاثیر آن بر خطوط راه آهن بپردازیم و مقایسه اهمیت
هریک از اجزا و میزان آسیب های وارده را بررسی کنیم.