عنوان مقاله : تأثیر آموزش تفکّر انتقادی بر فرایند مراقبتی بیماران در دانشجویان پرستاری
قالب بندی: word
قیمت: 2300 تومان
شرح مختصر:
زمینه و هدف:تحقیقات نشان میدهد آموزش مهارتهای تفکّر، به عنوان اولویت اصلی در برنامهریزیهای آموزشی مراکز تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده است. یکی از روشهای آموزش تفکّر، استفاده از تفکّر انتقادی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر تفکّر انتقادی دانشجویان پرستاری بر فرایند مراقبتی بیماران بستری انجام شد.
روش تحقیق: در مطالعه مورد- شاهدی حاضر، آموزش بالینی بخش گوارش برای 30 نفر از دانشجویان پرستاری دختر، به شکل تفکّر انتقادی (گروه مورد) و برای 30 نفر به روش سنتی (گروه شاهد) انجام گرفت. میانگین پیشرفت تحصیلی در دو گروه با استفاده از آزمون tمستقل و میانگین نمره قبل و بعد از آموزش در هر گروه با استفاده از آزمون تی زوج شده مورد مقایسه قرار گرفت.
یافتهها:میانگین سنّ و معدّل دو ترم قبل در دو گروه مورد و شاهد تفاوتی معنیداری نداشت، میانگین نمره پیشرفت تحصیلی بعد از آموزش در هر دو گروه افزایش معنیداری را نسبت به قبل از آموزش نشان داد (005/0P<) اما افزایش میانگین نمرات در گروه مورد (05/0P<) نسبت به گروه شاهد (4/0P<) به طور معنیداری بیشتر بود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق دو گروه به طور معنیداری از نظر آموزشی پیشرفت داشتند و اختلاف پیشرفت دو گروه نسبت به یکدیگر چندان زیاد نبود که میتواند در نتیجه تأثیر آموزش به هر شکل باشد. پیشنهاد میشود در تحقیقات آینده به منظور دستیابی به مراحل بالای تفکّر انتقادی، مطالعهای مشابه در جامعه پرستاران فارغالتحصیل با آموزش طولانی انجام گیرد.