خلاصه پژوهش
در حالی که تعداد بی شماری از کودکان به علت فقر، سوء تغذیه، بیماری های واگیردار و جنگ جان خود را از دست می دهند شاهد تعداد زیادی مرگ و میر کودکان بر اثر سوء رفتار هستیم.
“کودک آزاری” به عنوان یک پدیده اجتماعی- فرهنگی که نشان دهندة بحران در یک جامعه است، امروزه روند رو به رشدی را در جامعه ما طی می کند.
پژوهش حاضر با این فرضیه که کودک آزاری در کشور ما رو به افزایش است، انجام شده است. در این پژوهش افراد متخصص و دست اندرکار در زمینه کودک آزاری و پژوهشگران این حوزه که شامل 50 نفر هستند مورد سوال قرار گرفته اند.
هدف این پژوهش بررسی و پی بردن به عوامل زمینه ساز کودک آزاری بوده است که نتایج پژوهش نشان گر آن است که احتمال بروز کودک آزاری در وضعیت های اجتماعی و خانوادگی خاصی بیشتر مشاهده می شود به طوری که بر اساس نتایج به دست آمده مهمترین عوامل تاثیرگذار عبارتند از : فقر، بیکاری ، اعتیاد ، خانوادههای پر جمعیت و شلوغ، تک والد بودن، خانواده های منزوی ، عدم تفاهم و دوستی بین والدین، تحصیلات پایین والدین، بیماری های روانی آنها، جنسیت کودکان مورد آزار، اختلالات کودکان مانند بیش فعالی، بیماری، معلولیت و همچنین فرزندان اول خانواده، کودکان خیابانی و کودکان ناخواسته، سن والدین، مسائل فرهنگی یک کشور، قوانین حقوقی و ...
با در نظر گرفتن رشد شاخصهای فقر، اعتیاد، بی کاری، طلاق، ازدواج موقت، کودکان خیابانی و سایر شاخصهای مهم تاثیرگذار، فرضیه پژوهش مبنی بر رشد کودک آزاری در ایران تأئید شد.
هدف پژوهش
هدف کلی این پژوهش بررسی پدیده کودک آزاری، علل و انواع آن می باشد.
به نظر می رسد با پرداختن به مسئله کودک آزاری، بتوان راهکارهایی برای پیشگیری از کودک آزاری، شناخت کودکان و خانواده در معرض خطر را پیشنهاد کرد. تا شاید از این طریق بتوان خدماتی را به قربانیان این پدیده ارائه داد.
ضرورت و اهمیت پژوهش
کودک آزاری یکی از آسیبهای اجتماعی است که به علت ویژگیهای تأثیرگذار آن، نیاز به بررسی و برنامه ریزی مناسب به منظور پیشگیری و کمک به رفع یا کاهش آن به شدت احساس می شود. پاسخ به این نیاز به عنوان یکی از ضروریات رشد و پرورش نسلی سالم و شاداب و به تبع آن جامعه ای توانمند و توسعه یافته است.
متأسفانه در جامعه ما مسئله “کودک آزاری” دارای سابقه ای طولانی است و به تدریج نیز شدت می یابد این موضوع ضرورت طرح و توجه به مشکل، چاره اندیشی و تدبیر برای مواجهه با آن را اجتناب ناپذیر می کند.
با در نظر گرفتن ویژگی های کودک آزاری در کشور ما از قبیل گسترش و پیچیده بودن علل این مسأله، همچنین به دلیل آثار زیان بار این پدیده و کبود آمار و ارقام در این زمینه و دست آخر وجود نداشتن یک سازمان برای اطلاع رسانی موارد کودک آزاری، هر اقدامی که در راه شناخت و کاهش کودک آزاری انجام گیرد، گامی در جهت کمک به حفظ سلامت و امنیت کودکان جامعه است.
تعداد صفحات 175 word
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:
مقدمه ....................................................................................................................................... 2
بیان مسأله ............................................................................................................................... 4
هدف پژوهش ........................................................................................................................ 5
ضرورت اهمیت پژوهش .................................................................................................... 5
فصل دوم:
تعریف ها ................................................................................................................................ 7
روشهای اعمال خشونت ................................................................................................ 11
تاریخچه ................................................................................................................................ 13
انواع سوء رفتار ................................................................................................................... 19
چرا والدین فرزندان خود را کتک می زنند ................................................................. 20
والدین آسیب رسان ........................................................................................................... 21
تظاهرات بالینی کودک کتک خورده .............................................................................. 22
جدول علائم و نشانه های رفتاری و کلامی کودک تحت آزار جسمی ............... 25
اثرات روانی کودک آزاری جسمی ................................................................................ 26
اثرات بدنی کودک آزاری جسمی ................................................................................. 26
جدول علائم و نشانه های آزار جسمی در کودک .................................................... 29
گزارش از یک مورد سوء رفتار جسمی ....................................................................... 30
تشخیص کودک آزار جسمی .......................................................................................... 31
شیوع کودک آزاری جسمی در ایران ............................................................................ 38
کودک آزاری جنسی .......................................................................................................... 42
انواع آزار جنسی ................................................................................................................. 43
جنس کودکان قربانی سوء رفتارهای جنسی ............................................................... 44
سن کودکان قربانی سوء استفاده جنسی ....................................................................... 46
نوع تجاوز ............................................................................................................................ 43
تعداد دفعات تجاوز ........................................................................................................... 48
چه کسانی کودکان را مورد سوء استفاده جنسی قرار می دهند؟ ........................... 48
اختلالات روانی آزارگران جنسی ................................................................................... 50
رازداری در کودکان قربانی سوء استفاده جنسی ......................................................... 53
حربه هایی که سوء استفاده کنندگان از کودک به کار می برند .............................. 54
نشانه های بالینی سوء رفتار جنسی ............................................................................... 56
عوامل تشدید واکنش ها .................................................................................................. 58
جدول علائم و نشانه های کودک آزاری جنسی ........................................................ 59
گستره و شیوع آزار جنسی .............................................................................................. 60
غفلت و مسامحه ................................................................................................................ 62
مصادیق غفلت .................................................................................................................... 62
نشانه های سوء رفتار ناشی از غفلت ............................................................................ 65
خصوصیات بارز غفلت فیزیکی ..................................................................................... 65
نشانه های روانی غفلت و مسامحه ............................................................................... 65
کودک آزاری عاطفی ......................................................................................................... 66
اثرات کودک آزاری عاطفی ............................................................................................. 68
جدول علایم و عوارض سوء رفتار با کودکان ........................................................... 70
علل و زمینه های کودک آزاری ...................................................................................... 71
عوامل محیطی، اجتماعی و فرهنگی .............................................................................. 71
کودکان شبانه روزی .......................................................................................................... 74
تفاوت محیط شبانه روزی و خانواده ............................................................................ 75
کودکان جنگ ...................................................................................................................... 78
کودک آزاری ناشی از آداب، رسوم و نگرش های مذهبی و فرهنگی ................. 81
کودک آزاری ناشی از نظام آموزشی ............................................................................. 82
کودک آزاری در قالب تجارت اعضای بدن و فروش کودکان ............................... 86
کودک آزاری ناشی از فقر و نظام اقتصادی جامعه و دولت .................................... 88
کودکان خیابانی ................................................................................................................... 88
آمار کودکان خیابانی در ایران .......................................................................................... 90
کودکان کار .......................................................................................................................... 91
کار استثمارگرانه به چه معناست .................................................................................... 92
کودک، فقر، کار، آموزش ................................................................................................. 92
آمار کودکان و کارگر در جهان ....................................................................................... 93
کار کودکان در ایران .......................................................................................................... 94
شکل های کار کودکان ...................................................................................................... 95
وضعیت اشتغال کودکان در ایران ................................................................................... 99
علل عمدة کار کودکان ................................................................................................... 100
کار کودکان و بزهکاری ................................................................................................... 101
وجود قوانینی مبنی بر مجاز شمردن تنبیه بدنی ...................................................... 102
خصوصیات کودک آزار دیده، والدین و خانواده های آزارگر ............................. 103
درمان .................................................................................................................................. 111
رویکردهای نظری در ارتباط با کودک آزاری .......................................................... 113
حقوق کودکان .................................................................................................................. 118
پیگیری کنوانسیون حقوق کودک در کشورهای خارجی ...................................... 123
کنوانسیون حقوق کودک در ایران ............................................................................... 124
حقوق کودکان در ایران .................................................................................................. 125
حقوق کودک در مجلس ................................................................................................ 134
فصل سوم:
روش پژوهش .................................................................................................................. 136
نوع پژوهش ...................................................................................................................... 136
سؤالپژوهش .................................................................................................................... 136
جامعه پژوهش ................................................................................................................. 137
نمونه پژوهش و ویژگی های آن ................................................................................. 137
ابزار پژوهش ..................................................................................................................... 137
معرفی پرسشنامه ............................................................................................................ 137
نمره گذاری آزمون .......................................................................................................... 138
روش آماری ...................................................................................................................... 138
فصل چهارم:
بررسی دلایل اثبات یا رد فرضیه ................................................................................. 140
جدول ................................................................................................................................. 145
فصل پنجم:
تبیین فرضیه ...................................................................................................................... 147
پیشنهادها ........................................................................................................................... 153
محدودیت ها .................................................................................................................... 154
منابع .................................................................................................................................... 155