ارزیابی شاخص‌های چابکی سازمانی با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی

عنوان مقاله: ارزیابی شاخص‌های چابکی سازمانی با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی

قالب بندی: word

تعداد صفحات: 25

شرح مختصر:

تغییر از بزرگ‌ترین خصوصیات سازمان‌ها و مؤسسات در حوزه رقابتی است. با آغاز قرن بیست و یکم سازمان‌ها تغییرات اساسی را پیرامون خود تجربه کرده‌اند. این تغییرات، سازمان‌ها را به سمت چالش‌های نوینی هدایت می‌کند، که عدم توجه به آن‌ها بقا و موفقیت سازمان را به طور فزاینده‌ایی تهدید می‌کند. سازمان‌ها برای پاسخ به این چالش‌های کسب وکار رویکرد نوینی به نام چابکی[1] را توسعه دادند. هدف از این تحقیق ارزیابی شاخص‌های اصلی چابکی در سازمان توسعه برق ایران می باشد، بدین منظور پس از بررسی اولیه چهار معیار اصلی "اهرمی ‌کردن اثر افراد و اطلاعات"، "روابط همکارانه"، "اغنای مشتریان" و "غالب آمدن بر تغییر" برای رسیدن به هدف مورد بررسی و با طراحی پرسشنامه و جمع‌آوری داده‌ها، با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره فازی اطلاعات مورد تحلیل قرارگرفت.

مقدمه

بنیادی‌ترین سوال برای سازمان‌های هزاره سوم چگونگی تعامل سازنده با تغییرات محیطی مداوم, پویا و غیر قابل پیش‌بینی می‌باشد، در میان طرح‌های ارائه شده برای چگونگی برخورد با محیط نامطمئن و غیرقابل پیش‌بینی سه مفهوم"انطباق" ، "انعطاف‌پذیری" و "چابکی" بیشترین عمومیت و برجستگی را دارا هستند. در سال 1991 مفهوم چابکی با هدف تقابل با محیط پویا و متغیر رقابتی طرح و پس از آن تعاریف و برداشت های گوناگونی از آن ارائه شد(Nagel, 1991). از سویی هر چند مفاهیم مرتبط با چابکی در ابتدا بر اساس یافته‌های تولید محصول ارائه گردیدند، اما به علت اهمیت روزافزون بخش خدمات به عنوان منبع موجد مزیت رقابتی در اقتصاد جهانی, تعالی چابکی سازمان های عمومی و خدماتی نیز اهمیت ویژه‌ای یافته است. بخش دولتی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های خدماتی کشور، به دلایلی مانند کثرت ارباب رجوعان و الزام بیشتر به رفع نیازها و خواسته های آنان و در راستای بالندگی و تعالی خود در زمینه های سرعت و کیفیت و مهمتر از همه انجام آن وظایف با حداقل هزینه، بیشتر از بخش خصوصی به چابکی نیاز دارد(Green, 2006). با جهت‌گیری تحقیقات مدیریت عملیات به طرف مفاهیم چابکی، طبعا تلاش‌های بسیاری نیز برای توسعه ابزاری برای اندازه‌گیری و سنجش چابکی سازمان‌ها صورت گرفت(Sink, 1989). بنابراین جهت ارزیابی معیارهای اصلی چابکی و رتبه بندی واحدهای اصلی سازمان توسعه برق ایران بر اساس شاخص‌های چابکی لازم است، ابتدا وضعیت موجود آن‌ها در ابعاد مختلف بررسی و سپس راه کارهایی جهت بهبود چابکی توسعه داده شود. بدین منظور در این تحقیق با بهره‌گیری از تکنیک‌های تحلیل شبکه فازی و تاپسیس فازی به ارزیابی شاخص های چابکی و رتبه ‌بندی واحدهای اصلی سازمان توسعه برق ایران براساس شاخص‌های چابکی و ارائه مدلی برای چابکی سازمان های دولتی پرداخته می شود.

 


خرید و دانلود ارزیابی شاخص‌های چابکی سازمانی با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.