عنوان مقاله: نقش موتور محرک بازار فناوری نانو در ایران
قالب بندی: WORD
تعداد صفحات: 20
قسمتی از متن:
نظامهای نوآوری که مخصوص یک تکنولوژی یا محصول خاص می باشند را در ادبیات با عنوان "نظام های نوآوری فناورانه" نام می برند. در بسیاری ازمطالعات، به تعریف کارل سونواستاتکویچ( 1991 )رجوع میشود که نظام نوآوری فناورانه را اینگونه تعریف نموده اند:
"شبکه ای از آژانس ها که در یک محیط صنعتی / اقتصادی تحت یک ساختار نهادی مشخص با یکدیگر تعامل میکنند و مشغول تولید، انتشار و بکارگیری تکنولوژی میباشند."
با توجه به تعریف بالا می توان نتیجه گرفت که مجموعه فعالیت های انجام شده در ستاد نانو (به عنوان ساختار نهادی مشخص) را در چاررچوب نظام نوآوری فناورانه این صنعت تحلیل نمود.
اگر با رویکرد تحلیل کارکردی به نظام نوآوری فناورانه نگاه شود، نقش بازار به عنوان یکی از کارکردهای اصلی این نظام در ادبیات موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.
قابلیت بازار در یک فناوری، به این معنی خواهد بود که علاوه بر دارا بودن قابلیتهای فنی و اقتصادی، فناوری توانایی رقابت با سایر گزینه های موجود در بازار را داشته، با تمایلات مصرف کنندگان سازگار بوده و در نهایت قادر باشد در بازار با موفقیت توسعه پیدا کند. بر اساس مدل نوآوری آبرناتی و آترباک، سه مرحله برای پویایی فناوری مطرح می گردد شامل مرحله سیالیت، مرحله گذاز و مرحله تثبیت. هر یک از این مراحل ویژگی هایی دارند که نوع بازار، اهداف و ابزار سیاستی هر مرحله را مشخص می سازند.