کارآفرینی امروزه کشور ما وارد دورهای شده است که بسیاری از کشورهای پیشرفته آن را سپری کردهاند. این مفهوم در ایران تا حدودی ناشناخته مانده است. دوره آشنایی و اهمیت دادن به کارآفرینی (Entrepreneurship). ارزش کارآفرینی و کارآفرینان و توجه به آنها به وضوح در اقتصاد و فرهنگ این کشورها دیده میشود. ما نیز باید این دوره را سپری کرده و کارآفرینی را در فرهنگمان نهادینه کنیم. کارآفرینی راهحلی برای مشکلات اقتصادی امروز ماست و توسعه و ترویج کارآفرینی یکی از نیازهای جدی اقتصاد ایران است. در شرایطی که کاهش سرمایهگذاری در اقتصاد کشور از یک سو، بهرهوری پایین و گرایش به تعدیل نیروی انسانی در سازمانهای دولتی و وابسته به دولت از دیگر سو و خیل تازهواردان به عرصهی کار از سوی دیگر، بیکاری را به معضل بزرگ اقتصادی و اجتماعی این زمان بدل کرده است، به نظر میرسد که توسعهی کارآفرینی و ترویج فرهنگ کارآفرینی در ایران یک ضرورت جدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. تجربهی دنیای امروز نشان داده است که نوآوریهای مهم و پیشرفتهای تکنولوژیکی، در سازمانها و شرکتهای بزرگ دولتی اتفاق نخواهد افتاد. قابلیت تطبیق با بازار و نیاز روز، از یک ساختار بزرگ پیچیدهی تودرتو ساخته نیست و در نتیجه برای پیشرفت سریع و ارائهی محصولات جدید، تنها راه مؤثر، ایجاد و توسعهی شرایطی است که فعالیتهای اقتصادی کوچک بتوانند تأسیس شوند و رقابت کنند. در کشورهای بزرگ و پیشرفته، اهمیت کارآفرینی فقط به خاطر مسألهی ایجاد شغل نیست، بلکه دلیل اصلی این است که فعالیتهای اقتصادی کوچکی که در این کشورها به وجود آمدهاند و رشد کردهاند، توانستهاند سهم عمدهی فنآوری روز و در نتیجه ثروت و درآمد تمام دنیا را به خود اختصاص دهند. آمار نشان میدهد بیش از پنجاه درصد این حرکتها و بیش از نود درصد جهشهای رادیکالی که در این زمینه صورت پذیرفته است، که میتوان از آن به انقلاب فناوری تعبیر کرد، در شرکتهای کوچک و متوسط کارآفرینانه و نه در سازمانهای بزرگ اتفاق افتاده است. با توجه به اهمیت کارآفرینی در پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی کشورها، دولتهای آنان در جهت توسعه کارآفرینی برنامهها و تلاشهای مستمری را طراحی نمودهاند. از جمله اهداف اصلی آنها میتوان به سه مورد ذیل اشاره نمود: 1ـ ایجاد ثروت در جامعه 2ـ تولید تکنولوژی 3ـ اشغال مفید بخصوص برای جوانان