خانه ی کبیری خوی

در طول تاریخ ، سکونت یکی از مهمترین نیازهای انسان بوده است. در هر سرزمین با توجه به فرهنگ، آیین ، اقلیم و نحوه ی معیشت مردم ، فرم و الگوی خاصی از سکونت به وجود آمده ، اما معیارهای اصلی طراحی مسکن در بین اقوام مختلف به طور مشابه بکار رفته است. زیرا علی رغم اینکه تمام انسان ها ، همنژاد و هم مذهب نیستند و اغلب کیلومترها دور از یکدیگر و بسیار متفاوت زندگی می کنند ، تفکر معنوی ، پندارها ، نیازها ، ارزشهای ذاتی ، خواسته ی واقعی و انچه در ناخوداگاه ذهن ، جوهره و مفهوم درونی آنها شکل می گیرد یکسان است. لذا در نهایت بسیاری از معانی نهفته در خانه های سنتی اقوام مختلف در این دهکده ی کوچک جهانی ، یکسان و به پاره ای ارزش ها پاسخی مساوی داده، اگر چه پوسته ی ظاهری آنها به ناچار در هر مکان و زمانی با توجه به فرهنگ و بینش جامعه متفاوت بوده است.
این معنا روحی است که اگر دمیده شود کالبد بی جان بنا زنده می گردد، مفهومی که این روزها انسان ها در خلوت سرگشته و گمشده ی خود می جویند ولی در خانه های سرد و خاکستر ی خود نمی یابند. به عبارتی مسکن فقط ترکیب احجام زیبای هندسی نیست و باید روح در آن دمیده شود تا زنده گردد.
با توجه به مدارک موجود و فرم معماری می توان اظهار داشت که احداث این بنا متعلق به اواخر دوره ی قاجاریه می باشد و در وسط نقاشی رسم شده در سالن طبقه اول تاریخ 1282 ذکر شده است که احتمالا تاریخ شمسی می باشد و به نظر می رسد که بلافاصله بعد از احداث بنا نقاشی بر روی بدنه ی سالن رسم گردیده است.

فهرست مطالب:
مقدمه
شناخت
شناخت زیست بوم منطقه
معماری خانه
معماری دوره ی قاجار
موقعیت بنا
شناخت کالبدی بنا
تحلیل بنا
مصالح به کار رفته در بنا
جزئیات عناصر بنا
تزئینات به کار رفته در بنا
سیستم دفع فاضلاب بنا
شیوه های مقابله با رطوبت در بنا
آسیب شناسی
آسیب های ناشی از رطوبت
آسیب های سازه ای
نتیجه گیری
منابع

فایل پاورپوینت | شامل 46 اسلاید

(تصویر اسلایدهای پروژه معماری)

خانه ی کبیری خوی


خرید و دانلود خانه ی کبیری خوی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.