مقدمه
بازی رایانه ای نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام میشود. بسیاری از بازیهای رایانهای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدئویی نیز محسوب میشوند.تعداد مخاطبان بازیهای رایانهای در سالهای گذشته افزایش چشم گیر داشته و این بازیها به یکی از پر هوادار ترین سرگرمیهای موجودتبدیل شدهاند. بازیهای رایانهای بر اساس شیوه انجام بازی و حالت گرافیکی به گروه (ژانر)های زیادی از جمله موارد اشاره شده در فهرست زیر بخش میگردند:
اهمیت بازی های رایانهای:
گروهی از مردم، انجام یک بازی کامپیوتری را جزء لذت بخش ترین تفریحان خود می دانند حال انکه گروهی دیگر(که تعداد ان ها به مراتب کمتر از گروه اول است) خلق و طراحی یک بازی کامپیوتری را سرگرم کننده و جالب تر می دانند. مطمئنا شما نیز که در حال مطالعه این متن هستید جزء همان گروه محدود و خاص هستید که تصور تبدیل رویاهایتان به واقعیت (هرچند از نوع مجازی) شما را بیش از هر چیز به وجد می اورد.
یک بازی کامپیوتری قبل از هر چیز در ذهن سازندگانش شکل می گیرد و از این اولین جرقه تا عرضه محصول نهایی،راهی بسیار طولانی اما فوق العاده جذاب طی می شود که به آن "ساخت بازی" می گویند.ساخت یک بازی کامپیوتری بیش از هر چیز به خلاقیت، قدرت تصور، هوش و پشتکار احتیاج دارد. به خاطر داشته باشید که سالیانه هزاران عنوان بازی کامپیوتری تولید می شوندکه از میان ان ها تنها تعداد محدودی (کمتر از مجموع انگشتان دو دست) به عنوان بازیهای موفق شناخته می شوند. مسلما اولین وظیفه یک طراح بازی، بررسی بازی های پرفروش وعلل موفقیت ان ها و در عین حال بررسی علل شکست و ناکامی دیگر بازی ساز هاست و درسگرفتن از این نقاط ضعف و قوت می تواند ریسک شکست را تا حد چشمگیری کاهش دهد.
درادامه به بررسی اصول اولیه طراحی بازی های کامپیوتری خواهیم پرداخت. اصولی که درنظر گرفتن تمامی ان ها می تواند احتمال موفقیت شما را افزایش دهد و در عین حال تخطی از هر یک از ان ها می تواند بازی را با شکست کامل مواجه کند.
تعداد صفحات 90 word
فهرست مطالب
فصل اول طراحی بازی.. 1
مقدمه. 2
اهمیت بازی های رایانهای: 3
بخش اول :ساختار اسناد طراحی.. 8
بخش دوم :مرحله game play و اصول طراحی.. 13
ساختن مرحله. 15
اصول طراحی روند بازی(Game Play) 17
فصل دوم توسعه بازی.. 34
بخش اول برای شروع ساخت بازی باید از کجا شروع کرد؟. 35
ازکدام دسته اید؟. 35
شروع کار مدل ساز ها 35
شروع کار برنامه نویسها 36
کدام دسته: توسعه دهندگان ابزاری ا بازی.. 36
بازی های انلاین چیست و چگونه ساخته می شوند؟. 38
انواع مختلف بازی های شبکه ای.. 39
ساختارشبکه. 46
تکنولوژی شبکه. 49
پروتکل ها 52
API های شبکه. 55
بخش سوم -اشنایی با ساختار موتور بازی.. 57
اشنایی با ساختار موتور بازی.. 57
چگونه مدلها و جهان سه بعدی (مراحل) قسمتی از توابع رندرگر هستند؟. 58
خط لوله گرافیکی یک رندرگر. 61
عملیات نور پردازی.. 63
بافت ها 65
مدیریت حافظه بافت... 67
فصل سوم همایش های بازی سازان.. 78
بخش اول - معرفی همایش ها ، نمایشگاه ها و سازمان های ساخت بازی در جهان.. 78
بنیاد ملّی بازی های رایانه ای.. 83
منابع