دانلود تحقیق ویژه ارتقاء شغلی فرهنگیان ۶۰ صفحه در قالب word با عنوان تجربیات ، اصول و مفاهیم حسابداری

چکیده حسابداری در صدد گزارش وضعیت مالی و عملکرد اقتصادی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی است، زمانی که پارامتر انسان در گزارش وضعیت مالی و نتیجه عملیات مد نظر قرار نگیرد، ارزش‌های انسانی نیز جایی در حسابداری ندارد. به نظر می‌رسد به منظور دستیابی به اهداف ذیل باید حسابداری منابع انسانی جنبه‌های کمی و عملی پیدا کند: ثبت ارزش اقتصادی انسان در گزارش‌های مالی احتساب سرمایه‌گذاری یک سازمان در منابع انسانی خود افزایش کارآیی مدیریت منابع انسانی و ایجاد امکاناتی برای ارزشیابی خط‌مشی‌های پرسنلی نظیر برنامه‌های آموزشی و توجیهی ارزیابی منابع انسانی یک سازمان از نظر حفظ شدن، تحلیل رفتن و یا توسعه یافتن . شناسایی سود غیر عملیاتی و بهره‌وری ایجاد شده ناشی از سرمایه‌گذاری در منابع انسانی. محاسبه میزان ارزشی که منابع انسانی در سایر منابع مالی و فیزیکی یک سازمان ایجاد می‌کند. با توجه به نیاز مدیریت به اطـــلاعات برای تصمیم‌گیری، حسابداری منابع انسانی (HUMAN RESOURCE ACCOUNTING) اطــــلاعاتی فــــراهم می‌آورد که مدیران هر چه بهتر و مفیدتر بتوانند از منابع انسانی تحت اختیارشان استفاده کنند. یکی از اهداف‌ عمده‌ حسابداری منابع انسانی، گسترش کاربرد روش‌های معتبر و قابل اطمینان برای اندازه‌گیری ارزش منابع انسانی (کارکنان) در سازمان است. تئوری منابع بیان می کند که موقعیت رقابتی برای یک سازمان به دارایی های خاص آن موسسه که همان منابع انسانی است وابسته می باشد. با توجه به این موضوع در می آبیم که چرا برخی از شرکت ها نسبت به شرکت های دیگری که وضعیت مشابهی دارند بازدهی بیشتری دارند . چراکه این منابع انسانی هر سازمان است که همه چیز را می تواند دگرگون کند گلیدواژه حسابداری ، بودجه ، بیمه ، مالیات. مقـدمـّه : نوشتاری که پیش روی شماست دارای مطالبی در زمینة حسابداری واحدهای آموزشی است که با بیانی روشن و ساده جهت آشنایی مدیران مدارس تهیّه گردیده است . در این مجموعه سعی بر آن است تا حد امکان مدیران مدارس را که در حقیقت نمایندگان آموزش و پرورش برای حفظ و حراست از بیت المال می باشند با مسایل مربوط به حسابداری مدارس آشنا کنیم . این مجموعه بر اساس تجربیات بدست آمده در مدیریت واحدهای آموزشی و مطالعه و استفاده از چند منبع معتبر تهیه و تنظیم گردیده است . دلایلی که باعث شد این نوشتار تهیه گردد به شرح ذیل می باشد: ا- سلیقه ای عمل کردن بعضی ازمدیران مدارس درتنظیم اسناد مالی مدارس 2- آشنا نبودن بعضی از مدیران با سیستم حسابداری 3- عدم شرکت بعضی از مدیران در دوره های توجیهی مرتبط با حسابداری 4- انتصاب مدیران جدید در واحدهای آموزشی که تجربة کافی در زمینة مدیریت و حسابداری مدارس ندارند . 5- ایجاد رویة صحیح و یکسان در مدارس جهت تنظیم اسناد حسابداری امید است با مطالعة این مجموعه توسط مدیران مدارس قدمی در راه بهبود وضعیت حسابداری مدارس برداریم و امیدواریم که مدیران واحدهای آموزشی با توجّه به مسئولیت شرعی که جهت بیت المال به عهده دارند در مورد هزینة صحیح و بجای اعتبارات و سرانه ها نهایت دقت را مبذول فرموده و از هرگونه افراط و تفریط جلوگیری به عمل آورند . حساب بانکی : حساب بانکی ، حسابی است به نام واحد آموزشی و پرورشی در ردیف حساب های دولتی در نزد یکی از شعب بانک ملی ایران یا یکی دیگر از بانکها که در مرکز به معرفی خزانه ودر شهرستان ها به معرفی نمایندگی خزانه در استان افتتاح می شود . در واحدهای آموزشی وجوه هزینه سرانه مستقیماً از طریق حسابداری آموزش و پرورش منطقه یا شهرستان در وجه مسئول واحد پرداخت خواهد شد . برداشت از حساب بانکی در مدارس با دو امضاء از سه امضاء اعضای شورای مالی ( رئیس واحد ثابت و امضای یکی از دو نفر اعضای شورای مالی مدرسه) صورت خواهد پذیرفت، و اعضای شورای مالی در مقابل انجام هزینه ها مسئولیت مشترک خواهند داشت . چک : برداشت از حساب بانکی طی دسته چکی که از سوی بانک با معرفی مراجع ذیصلاح به مسئولین واحدهای آموزشی داده می شود صورت می گیرد . بنا بر این مدیران مدارس به منظور جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده های احتمالی در هنگام صدور چک موارد زیر را باید مورد توجه قرار دهند : 1- تاریخ صدور چک با عدد و حروف نوشته شود . 2- مبلغ مندرج در چک باید با عدد و حروف نوشته شود و در صورتی که جای خالی مانده باشد جلوی آن را خط کشیده و مسدود نمایند . 3-نام گیرندة وجه و مشخصات آن در متن چک قید گردد. 4- حواله کرد چک را خط بزنید تا وجه چک فقط به ذینفع آن پرداخت شود. 5- به منظور رسیدگی های بعدی و نگهداری سوابق مربوط به چک های صادره باید مشخصات کامل چک در ته سوش چک نوشته شود . 6- موجودی حساب بانکی باید پس از صدور هر چک در قسمت ماندة کنونی ته سوش چک قید شود . 7- چک های دولتی باید به امضای حداقل دو نفر برسد . 8- پس از امضای چک توسط افراد ذیصلاح ، مهر آموزشگاه به چک صادره حک گردد . 9- حتی المقدور برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی روی مبالغ چک چسب زده شود. 10- هنگامی که چک در وجه فردی صادر گردید از تحویل گیرنده چک در پشت ته سوش چک امضاء دریافت گردد . شورای مالی : شورای مالی ، شورایی است که جهت تصمیم گیری در مورد هزینه های مدرسه هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه خواهد داد و به هر حال تشکیل جلسات شورای مالی حداقل یک بار در ماه الزامی است . که ترکیب اعضای شورای مالی مدارس طبق مادة 2 آیین نامة مالی واحدهای آموزشی و پرورشی می باشد . بدون تصویب شورای مالی انجام هیچ گونه هزینه ای مجاز نخواهد بود. مدیران مدارس باید با توجه به آیین نامة مالی و ترکیب شورای مالی طبق مادة2درابتدای دورة مالی(سال تحصیلی ) اعضای شورای مالی را تعیین نمایند.صورتجلسات شورای مالی در رابطه با هزینه های جاری مدارس تحت عنوان مجوز هزینه یا خرید یا مجوز برداشت از حساب بانکی ، علاوه بر اینکه باید به سند حسابداری و فاکتورها پیوست باشد باید دردفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای شورا برسد.


خرید و دانلود دانلود تحقیق ویژه ارتقاء شغلی فرهنگیان ۶۰ صفحه در قالب word با عنوان تجربیات ، اصول و مفاهیم حسابداری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.