عنوان
BETTER ART DRAWING
زبان
English
توضیحات
450brilliant tips and techniques
Easy solutions ,draw with impact
عنوان پایان نامه: شناسایی و مقابله با پدیده خوردگی در لوله های فولادی صنعت پتروشیمی
قالب بندی: PDF
شرح مختصر : درصنعت انواع مختلفی خوردگی وجود دارد که می توان با راهکارهایی از این پدیده جلوگیری نمود که در گام اول می توان با انتخاب صحیح مواد به کار رفته در ادوات به کار رفته تا حدی از این پدیده جلوگیری نمود و در گام بعدی و ساخت وسیله ی مورد نظر نوع و نحوه ی ساخت وسیله مهم است که برای مثال نحوه فرم دهی ساخت لوله واتصالات آنها در مقدار خوردگی موثر است. اما تا الان تا حد کمی از خوردگی جلوگیری نموده ایم ، عملیات های بعدی چون اعمال پوشش و تمیز کاری چون پرایمر کاری هم تا حدود 80درصد می تواند از خوردگی جلوگیری نماید . اما راهکارهای دیگر راهمچون کار گذاشتن آندفداشونده در زمین و اعمال جریان مستقیم و همچنین حفاظت کاتدی می تواند تا مقدار بسیار زیادی از خوردگی جلوگیری نماید.
فهرست :
مقدمه
فصل اول – تعریف خوردگی
خوردگی
اهمیت اقتصادی
خوردگی دراطراف ما
گوناگونی فلزات
یک فرآیند طبیعی
انتخاب مواد
اندازه گیری خوردگی
تغییر وزن
تغییر ابعاد
تغییرخواص مکانیکی
علت خوردگی
فصل دوم انواع خوردگی درصنعت پتروشیمی و محیط های خورنده
خوردگی شیمیایی یا موضعی
اگسفولاسیون یا خوردگی مرز دانه ای
روی زدایی
گرافیته شدن
خوردگی حفره ای
تخریب هیدروژنی
خوردگی تنشی
خوردگی خستگی
کاوتیاسیون
خوردگی سایشی
خوردگی فرتیگا
خوردگی شکافی
خوردگی رسوبی
خوردگی گالوانیکی
محیط های خوردگی در صنعت نفت و گاز
سرعت خوردگی
فصل سوم مقدمه ای بر روش های پیشگیری از خوردگی در صنعت نفت وگاز وپتروشیمی
مقدمه
آشنایی با مواد به کار رفته در خطوط انتقال خوراک در صنعت پتروشیمی
فولاد کربنی
فولادهای زنگ نزن
مقابله با خوردگی به کمک طراحی بهینه تجهیزات فلزی
اعمال پوشش جهت جلوگیری از خوردگی
انواع آلاینده ها
روغن های مختلف
کربن
رسوبات سطحی
ایجاد لایه روی فلز
ایجاد اکسیدهای فلزی
راهکارهای لازم قبل از اعمال پوشش
اعمال زیر پوشش ( پرایمر زنی)
اعمال پوشش و انواع آن
انتخاب پوشش عایقی مناسب
راهکارهای اعمال پوشش در سطح لوله های انتقال و توزیع نفت و گاز
پوشش سرد
آزمایش های پوشش سرد
آماده کردن قیر برابر مشخصات پوشش گرم خطوط لوله
فصل چهارم مقابله با خوردگی فلز به روش حفاظت کاتدیک
خوردگی گالوانیکی
بستر آندی
NACE استاندارهای کنترل خوردگی
معیارهای حفاظت کاتدیک
الکترود مرجع (شرایط کاربرد)
انواع حفاظست کاتدی
آشنایی با حفاظت کاتدی به روش آندفداشونده
آشنایی با حفاظت کاتدیک به شیوه ی جریان اعمالی
تعیین حداقل جریان مورد نیاز برای حفاظت
تقویت پوشش خط لوله
آندهای فداشونده
آند کابلی
MMO آندهای جدید
استفاده از آندهای MMO به جای hsci
آندها در سیستم حفاظت با آندهای فداشونده
انواع آندهای فداشونده برای خطوط لوله
فلنج های عایق
آزمایش فلنج های عایق
پیل های اتصال زمین برای فلنج های عایق
فصل پنجمعملیات های کنترل وحفاظت خوردگی درطول راه اندازی واحدفرآیندی
بررسی های متناوب
روش تعمیراتی
روش تعمیرات پوشش
روش های تعمیرات برای منابع تغذیه و بستر های آندی
روش های تعمیرات برای آند های فدا شونده
روش های تعمیرات برای نقاط آزمایش
روش های تعمیرات برای غلاف ها
روش های تعمیراتی در نقاط تقاطع با خطوط لوله خارجی
سیستم های حفاظت کاتدیک هوشمند
فصل ششم اقتصادخوردگی
توجیه اقتصادی پروژه
مقایسه هزینه های حفاظت کاتدی وتعمیر سوراخ های ایجاد شده
مقایسه هزینه های کاتدی و ضخامت اضافی برای جبران خوردگی
بخش هایی اصلی که تحت تاثیر خوردگی قرار می گیرد
سرمایه گذاری
هزینه های خوردگی در ساخت خطوط لوله
هزینه پوشش وحفاظت کاتدی خطوط لوله
هزینه مربوط به خوردگی مجاز
هزینه مربوط به طراحی ها_مشخصات فنی
هزینه کلی خوردگی برای ساخت خطوط لوله
هزینه تعویض خطوط لوله زیر بنایی
سهم هزینه های مربوط به خوردگی در سرمایه گذاری ها
هزینه سالانه تعویض خطوط لوله در سرمایه گذاری ها
هزینه سالیانه خطوط لوله غیر قابل تعویض در سرمایه گذاری های جدید
استهلاک سرمایه های موجود
کل سرمایه گذاری ها
هزینه از کار افتادگی ناشی از خوردگی
خسارات مالی
فصل هفتم پیوست وضمایم
منابع ومآخذ
عنوان تحقیق: معماری مساجد
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 107
شرح مختصر:
در میان اندامهای درون شهری هر شهر و روستا، نیایشگاه همیشه جای ویژه خود را داشته و دارد و از اندامهای دیگر نمایان تر و چشمگیرتر است و از اینروست که همه جا در دل آبادی جای گرفته است.(1)
نیاشگاه چون بزرگترین ساختمان آبادی بوده در آغاز نیازی بدان نداشته که نشانی ویژه داشته باشد و خود بخود نگاه هر گذرندهای را بسوی خود میکشیده اما پس از گسترش آبادی نخست با افراشتن درگاهها و نهادن ماهرخ و توق بر بلندترین جای آن و سپس با ساختن میل و برج و مناره در کنار و نزدیک آن باشندگان آبادی و گذریان بیگانه را به نیایشگاه راهنمائی میکردند. مسجد بر دیگر نیایشگاهها همان برتری را داشته که اسلام بر دیگر کیشها و چنان خوب بوده و هست که آذینها را میآراید و نیازی بستایش ندارد و ما در اینجا تنها میگوئیم که چگونه بوده و چگونه شده است(اگر بتوانیم). هنر اسلامی( بویژه معماری آن) بر پنچ پایه مردم واری، خودبسندگی، پرهیز از بیهودگی، بهرهگیری از پیمون(مدول) و نیارش (اساتیک) و درون گرائی نهاده و بی آنکه خواسته باشیم خود سنائی کنیم هنرمندان مسلمان ایران بیش از دیگران بدانها پای بند بودهاند.
نخستین مسجدی که بدست پیامبر بزرگوار ما با همکاری یاران گرامیش در مدینه ساخته شد همیشه برگیره و الگوی مسجدهای بیشمار و گوناگونی بوده است که بدست هنرمندان تردست ما در سراسر ایران زمین(و هر جا که فرهنگ اسلامی ایران فرمان میرانده) بنیاد شده است.
بهمین آفریده و واپسین فرستاده پروردگار (که بر وی و خاندان پاکش درود باد) چون مدینه را با فروغ ایزدی خود روشن ساخت یاران خویش را فرمود تا برای بنیاد مسجدی در خور که پذیرای گروندگان باشد دل نزدیکترین کوهپایه را بشکافند و سنگهای آنرا بشکنند و پستای ساختمان را فراهم آورند آنگاه با دست گرامی خود پارههای لاشه سنگ را (خشکه و بی آژند) بر هم میانبود تا دیوار شبستان با افراز اندکی بلندتر از بالای مرد بلند بالا برافراشته شد(چنانکه نیای نامدارش ابراهیم (ع) در ساختمان خانه خدا کرده بود که بگفته میبدی اسمعیل ساخت (مصالح) بر دست پدر مینهاد و وی (ابراهیم) ساختها برهم میانبود. . . و چون پهناو درازای شبستان بیش از آن بود که فرسبهای چوبین بتوانند آسمانه آنرا یکسره و دیوار بدیوار بپوشانند(2) ستون یا دیرکی از تنه خرما بنی خشکیده در میان آن بر پای ساختند و فرسبها و تیرها و تیرچهها را (که گمان میرود آنها نیز از خرما بن یاشاید از پده یا غربه (سپیدار و کبودار)، که نزدیکهای مدینه کم و بیش میروینده بوده است) بر آن نهادند و روی آنها را بجای فدره (دوخ و بوریای ویژه پوشش) با شوره نی و پیز و آنگاه با پوست چهار پایان پوشاندند و بدینگونه خانه خدا بسیار آشنا و همانند خانه بندگان خدا ساخته شد و همین آموزشی آسمانی و بسیار ارجمند برای هنرمندان مسلمان بود که تا بتوانند از ساختمایههای بوم آورد و ایذری( چیزی که در جای ساختمان بدست میآید) بهرهگیری و بهرچه که در دسترس دارند بسنده کنند و پیرامون نو آوریهای بیهوده نگردند (و دیدم که چنین هم کردند)
پروردگار جهان فرموده است والله جعل لکم من بیوتکم سکنا و جعل لکم من جلودالانعام بیوتا تستحفوتها یوم اقامتکم ومن اصوافها و اویارها و اشعارها اثائا و متا عا الی حین
(انخل80)
در کنار شبستان زیستگاه ساده و بیپیرایهای برای یاران پاکباز و سالوکان تهیدست که یکدم بر دوری پیامبر خدا شکیبا نبودند ساخته شد و پیشگاه سر گشاده شبستان نیز هموار و با باروئی کوتاه از کوچه و گذری که پیرامون مسجد میگشت جدا گردید.
همین ساختمان مردم وار و بی پیرایه چند سالی پس از پایان کار (شاید کمتر از نیم سده) در سرزمینی بسیار دور از مدینه بر گیره معماری نو مسلمان شد که در پهره یا فهرج (یکی از چهار شهر آنروز یزید) با بهرهگیری از آنچه در دسترس داشت خدا خانهای برای همشهریان خود بنیاد کرد که خوشبختانه تا کنون از آسیب و ویرانی و دستکاری بر کنار مانده است.
این مسجد ساده اما با شکوه دارای شبستانی است با پنج کوچه (دهانه) و یک رده پیلیا(ستون و جزر ستبر) و چهار ایوانچه یا چفته و دو راهرو و کناری که ایوانچهها را بشبستان میپیوندد و سر پوشیدههای آن گرد سرائی کوچک سر گشاده را گرفته و دو گرمخانه(شبستان زمستانی) کشیده که هر دو براهروها پیوسته و دربندی که در آیگاه مسجد است و در کنار آن (وجدا از ساختمان مسجد) سرای کوچکی استکه شاید برای پیشنماز یا نگهبان ساخته شده باشد(این سرا دستکاری شده و چهره نخستین خود را ندارد) پیرامون مسجد کوچه و گذر و ساباط و میدانچه است و ساختمان دیگری بآن چسبیده است.
دیوار مسجد مدینه از سنگ لاشه، آسمانه آن تیرپوش و تخت بوده اما در فهرج که نه سنگی و نه چوبی در دسترس بوده ناگزیر دیوارهای مسجدش از چینه و خشت و خام و پوشش آن سغ(طاق پوش) میباشد و جز در لبهی رخبام خشت پخته در آن بکار نرفته است. پوشش کوچههای شبستان طاق اهنگ(3) بیزتند(4) بیزکند(5) و ایوانچهها(چفتهها) کنه پوش (نیم گنبد) است و کف شبستان بجای خشت پخته لوئینه است.
در معماری ایرانی هر گاه چند کوچه طاق پوش در کنار هم جای میگیرد دهانه کوچه میانی یا میان وار بیش از کوچههای دیگر است و از دهانه بر وارها یا کوچههای دیگر کم کم کاسته میشود و کوچه کناری که طاق آن روی دیوار پرت (دیواری که پشت آن آزاد است) مینشیند کمترین دهانه را دارد تا از رانش طاق کم کم کاسته شود و دیوار پرت را نیاندازد نا گزیر نمای میانوار که بر روی سرای سر گشاده باز میشود پردهانهتر و بلندتر میشود و ازمردم واری آن میکاهد. معمار هنرمند مسجد فهرج برای پیشگیری از این کاستی در کنار دو جرز میانوار پلیکهای(6) نغزی افزوده تا در دهانهها یکسان نماید(این نغز کاری یکصد سال پس از آن در تاریخانه دامغان رها شده). کار بهره گیری از ساختمایههای بوم آورد در این مسجد بدانجا کشیده است که بجای کاه در کاهگل(که شاید در فهرج کمیاب بوده) ژاژ(خاشتر- آدور) آسیا شده بکار بردهاند و همین کار اندودها را از آسیب موریانه برکنار داشته است.
اینکه نخست از مسجد جامع فهرج یاد کردیم ازاینروست که از آغاز برای مسجد ساخته شده و دستکاری و کست افزود چشمگیری در آن نشده که چهره نخستین را دگرگون کند و گرنه در شهرهای دیگر ایران که مردمش پیش از فهرجیان بدین خدا گرویدهاند ناگزیر از ساختمانهای پابرجا (یا نیمه ویرانی که باز سازی شده) برای نماز و نیایش پروردگار یکتا بهره گرفتهاند.
مسجد یزد خواست، جامع بروجرد، مسجد سرکوچه محمدیه نائین(که نخستین، آتشکدهی پا بر جا و دومی آتشگاهی نیمه ویران و سومی گیری یا ایوان و چهارمی مهرابه بوده نمونههای خوبی برای این بهرهگیری شایسته از ساختمانهای رها شده، هستند(7)، هر چند مسجد شدن آنها دیرگاهی پس از ساختمان مسجد جامع فهرج انجام گردیده است)، با اینکه از آغاز سده سوم هجری و با گسترش شهرها و روستاها مسجدهای با شکوه و بزرگی در بیشتر شهرها(با تهرنگ شبستانی بو مسلمی) بنیاد گردید اما هرگز گنبدخانه و ایوان(یاپیشان) و سر پوشیدههای کشیده(طنبی) که با دگرگونی و کست افزود آتشکدهها و گیریها و مهرایهها پدید آمده بود کنار گذاشته نشد و یا پیوستن شبستانهای چهلستون کم کم هریک از آنها جای خود رادر مسجدهای ایرانی پیدا کرد و چون یکی از اندامهای مسجد پا بر جا ماند گنبدخانه و چهار طاقی با زمینه چهارم برهم اندازه و گوشههای راست تهرنگ شایسته و در خوری برای برگزاری نماز داشت که تنها میبایست دهانه روبروی قبله آنرا بهبندند.
فهرست مطالب
-مقدمه
-مسجد و مدرسه شهید مطهری ( سپهسالار)
-مسجد (شاه سابق) امام خمینی تهران
-مسجد جامع (عتیق) تهران
-منابع و مأخذ
متن ترانه پاپ بسیار زیبا با عنوان درد دل
تعداد بیت ها 10
اگر آرام شد حالت !! میان شعر پر دردم
بدان من بین اشعارم! همیشه گریه میکردم
بدان هر مصرعش را من به خون دل وضو دادم
وهر شب با خودم گفتم!! چرا من دل به او دادم
اگر در بین اشعارم! دلت لرزیدو نالیدی
ویا نام و نشانی از من آزرده پرسیدی
......
..
..
دعایی کن به حال من شبی که خیس از دردی
اگر در بین اشعارم ! تو هم شب گریه ای کردی